Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Konsten bakom Disneyfilmerna

Skisser och teckningar som legat till grund för Disneys stora succéer, men också mer okända karaktärer visas på den unika utställningen som öppnar på Nordiska akvarellmuseet till helgen.

Utställningen sker i samarbete med Walt Disney Animation Studios och Animation Research Library som förvaltar den stora teckningsskatten. I ett lager i Los Angeles finns 65 millioner objekt, teckningar och skisser. Knappt 300 av dem håller som bäst på att packas upp på akvarellmuseet i Skärhamn på Tjörn.

Avdelningen är stängd för besökare och har inget eget museum utan sätter med stor omsorg och eftertanke ihop en visning med olika partners. Det är tio år sedan några teckningar visades upp i Europa, då i Paris, men nu är det dags igen.

– Jag är så glad över att det är just här, säger Kristen McCormick, som ansvarar för utställningen för Walt Disney och som är på plats för att hjälpa till.

Hon berättar att Walt, Disneys grundare, tidigt samlade de mest talangfulla illustratörerna och professionella konstnärerna och lät skissa på karaktärer till de animerade filmerna. Det gällde att hitta rätt uttryck. När en figur var skapad var alla tvungna att förhålla sig till den och teckna den på samma sätt.

– Hundratals konstnärer var involverade i varje film och är det fortfarande. Även i dag, i skapandet av de digitalt animerade filmerna, får konstnärerna välja om de vill arbeta med pensel och vattenfärger, kol eller i datorn. Allt scannas sedan och blir en animerad helhet.

En av de konstnärer som skissade inför Walt Disneys första film Snövit och de sju dvärgarna från 1937 var Gustaf Tenggren från Magra, utanför Alingsås. Den skissen, liksom många andra förlagor i ett tidigt stadium, exempelvis en Snövit med blont hår, kommer att visas. Exempelvis kan besökarna se hur Lilla Sjöjungfrun utvecklades under åren. Det tog 40 år att göra den filmen! Megasuccén Frost tog tio år.

– Berättelsen är väldigt viktig. När det inte känns hundra procent rätt lägger vi ett projekt åt sidan ett tag och låter det vila.

Den här utställningen fokuserar just på konsten att berätta. Myter, fabler, skrönor och sagor, ofta med rötter i Europa, har fått nytt liv i animerade filmer. Här tror Kristen McCormick att besökarna kommer att upptäcka för dem hittills okända karaktärer i Disneys flora.

– Det här är något nytt att se Disneys produktion som konst, men det är de verkligen. Vi hoppas att utställningen ska ge besökarna en djupare dimension av filmerna, säger akvarellmuseets kommunikatör Sofia Olofsson.

Att det är vernissage redan nu i mars beror på att museet har ett speciellt program för skolklasser.