Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När det blev möjligt för 70-plussare att boka vaccinationstid blev det närmast kaos i Region Hallands system. ”Det sista jag hörde var att det stod 16 000 i kö till telefonbokningen”, berättar kommunikationsstrateg Charlotte Tavelin.
När det blev möjligt för 70-plussare att boka vaccinationstid blev det närmast kaos i Region Hallands system. ”Det sista jag hörde var att det stod 16 000 i kö till telefonbokningen”, berättar kommunikationsstrateg Charlotte Tavelin.

Kaosartat när 70-plussare fick boka vaccination

I morse öppnade region Hallands vaccinationsbokning upp för 70-plussare. Men varken regionens digitala system eller telefonbokning var redo för anstormningen.
– Redan klockan åtta på morgonen möttes man av meddelandet att de inte kan ta emot fler samtal idag. Då börjar man ju undra, säger Halmstadbon Gunilla Svensson.

Gunilla var en av många som på torsdagsmorgonen noterade att vaccinationsbokningen verkade ha kraschat.

Samtidigt gick Region Halland ut med ett pressmeddelande där man skriver att öppnandet av den digitala bokningen gått utan problem och att intresset är stort. Redan efter två timmar, mellan klockan sex och åtta på morgonen, ska 3 000 digitala bokningar ha gjorts.

LÄS MER: Från kärnfrisk till långtidssjuk – corona slog hårt mot Annika

Extremt hög belastning

– Systemen har inte kraschat eller stängts ner, men det är en extremt hög belastning, inte minst på telefonlinjen. Bara på en och en halv timme har det kommit in 12 000 telefonsamtal. Har man möjlighet att boka digitalt så kan det vara ett bra alternativ, säger kommunikationsdirektör Johanna Wiechel Steier.

Gunilla Svensson är dock en av dem som inte har bank-id och därmed är hänvisad till att boka vaccinationstid via telefon:

– Jag låg verkligen i startblocket och ringde klockan åtta när linjen skulle öppna. Först rabblar en röst upp vilka som har rätt att boka tid, sedan säger de att det är många som ringer och till sist att de inte kan ta emot fler samtal idag. Hade jag ringt sent på eftermiddagen hade jag kanske förstått det, men när jag ringer klockan åtta? Det här känns inte genomtänkt, säger hon.

LÄS MER: Iva-läkaren om pandemiåret: Corona skrämmer oss alla

16 000 i kö på telefon

Kommunikationsstrateg Charlotte Tavelin bekräftar att den som försöker boka tid via telefon får beskedet att återkomma imorgon.

– Vi förstår att det låter konstigt, men det är exceptionellt många som ringer och det började direkt på morgonen. Det sista jag hörde var att det stod 16 000 i kö till telefonen. För att inte väcka falska förhoppningar hos dem så kände vi att det var bättre att be dem återkomma imorgon eller en annan dag. Alla kommer inte att komma fram idag.

Hon berättar att 15 personer bemannar telefonlinjen och att de fram till klockan 10 hade hunnit boka in 180 vaccinationstider.

– Har man möjlighet att boka digitalt med hjälp av bank-id så går det snabbare. Där har det nu gjorts 7 000 bokningar. Men även där kan det bli överbelastat om för många försöker logga in samtidigt. Då får man återkomma lite senare.

LÄS MER: Obehöriga bokar vårdpersonalens vaccintider

Gott om vaccinationstider

Charlotte Tavelin försäkrar att det finns gott om vaccinationstider och vädjar om lite tålamod:

– Gruppen 70-79-åringar har ju fått vänta lite extra, så det är förståeligt att man nu vill boka sin tid, men ingen behöver vara orolig för att bli utan.

Kommunikationsdirektör Johanna Wiechel Steier fyller på:

– Vårt råd just nu är att ha lite is i magen. Även om vi förstår att man gärna vill boka direkt, så får man gärna avvakta och gå in och boka senare eller en annan dag för att minska belastningen på systemet, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.