Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En bro mellan Kolhättan i Stenungsund och Svanesund på Orust ser inte ut att komma med i Trafikverkets vägplan för de kommande tolv åren. Arkivbild: Ingvar Spetsmark

Ingen bro till Orust de kommande tio åren

En ny bro mellan fastlandet och Orust kommer sannolikt att dröja minst tio år. Vare sig regionledningen i Västra Götaland eller Fyrbodals kommunalförbund prioriterar projektet.

Västra Götalandsregionen och kommunalförbunden i Västsverige har medverkat i förplaneringen till Trafikverkets nya tolvårsplan som skall antas efter årsskiftet 2017-2018. Inför planarbetet presenterade de tre kommunerna Stenungsund, Tjörn och Orust ett förslag om att bygga en bro mellan Kolhättan på fastlandet och Svanesund på Orust för att avlasta trafiken på Tjörnbroarna. Projektet presenterades som en avsiktsförklaring före jul 2016 men sedan dess har inte mycket hänt:
– Nej det har varit stiltje, säger kommunalrådet Kerstin Gadde (S) på Orust.

Fyrbodals kommunalförbund, dit Orust har vänt sig, är tämligen kallsinnig. Förbundets ordförande Martin Carling (C) ser inte speciellt ljust på möjligheten att få in bron i planerna.
– Vi skall naturligtvis pröva nya projekt, men vi har redan en överfull korg med projekt som pockar på att komma med i planerna. Vi har fått önskemål från Orust, men jag skall ändå vara ärlig att säga att jag inte ser att bron kan prioriteras.

Enligt kommunernas egna beräkningar skulle en bro kosta drygt 800 miljoner kronor och det ekonomiska utrymmet saknas i vägplanen. Den totala summan för vägar och järnvägar i Västra Götaland liksom för slussar i Trollhätte kanal den kommande tolvårsperioden ligger på 6,3 miljarder kronor. 
Ulf Ericsson (C), vice ordförande i regionutvecklingsnämnden är också tveksam.
– Vi säger naturligtvis inte helt nej i dag och om någon del av projektet kommer i fråga är det först de sista åren av tolvårsplanen. Sedan är det en annan sak om bron går att finansiera på annat sätt än via vägplanen.

Den möjlighet som ändå skulle kunna finnas är att finansiera bron delvis med hjälp av trafikdriftavgifter, det vill säga att Orust, Tjörn och Stenungsund gör upp med staten att Trafikverket kan använda driftpengarna som färjorna mellan Svanesund och Kolhättan kostar till brobygget.
– Nu måste vi aktualisera brofrågan igen med de andra kommunerna. Vi behöver göra en ekonomisk kalkyl och ta fram en geologisk undersökning för att se var man kan placera en bro. Men vi har inte fått något vidare gensvar från kommunalförbundet, säger Kerstin Gadde.