Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Ilska: Västsverige kan snuvas på snabbtåg

Det blir inte sträckan mellan Göteborg och Borås som blir nästa etapp att byggas ut med höghastighetsspår. Istället satsar regeringen på Skåne. "Katastrof", enligt Västsvenska handelskammaren.

Sträckan mellan Hässleholm och Lund blir nästa etapp att byggas ut i Sveriges satsning på höghastighetsspår. Det meddelade infrastrukturminister Anna Johansson (S) på en presskonferens i Lund i dag. 

– Jag tolkar det som en illavarslande signal om att man förmodligen vill bygga sträckan Stockholm-Malmö först, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé. 
Frågan om vilken stad som ska prioriteras först när Sveriges framtida höghastighetsjärnväg ska byggas har länge varit en dragkamp mellan Göteborg och Malmö. 

Förmiddagens besked om nästa steg av utbyggnaden togs emot med glädje i Skåne, men enligt Johan Trouvé på Västsvenska handelskammaren får det katastrofala följder för Västsverige. 

– Jag tolkar det som att det innebär en stor risk att sträckan mellan Stockholm och Göteborg inte kommer bli på tal innan 2029, säger han. 

Läs också: Nyhus (S): Tempot är för lågt

Först ut i höghastighetsutbyggnaden är den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping, där det blir byggstart i år. 

Västsvenska handelskammaren hoppades att järnvägen mellan Borås och Göteborg skulle bli nästa etapp. Men om den sträckan gavs inget besked från regeringen i dag. 

– Göteborg till Borås är en av Sveriges tre mest frekventa pendlingsdestinationer och järnvägen där har museistandard, säger Johan Trouvé. 

Han framhåller att det varje dag pendlar tre gånger så många människor mellan Borås och Göteborg, än mellan Hässleholm och Lund och att järnvägen från Borås är i så dåligt skick att sträckan nästan tar dubbelt så lång tid att färdas med tåg, trots att avståndet är kortare. 

På sträckan ligger även Landvetter flygplats som växer med både resenärer och anställda. Därför menar Johan Trouvé att järnvägsförbindelserna måste bli bättre för att flygplatsen ska hålla hög internationell standard. 

– Det verkar som regeringen bara gått på pris och bortsett från behovet, de har inte ens inväntat Trafikverkets förslag till etapputbyggnad av höghastighetsjärnvägen, säger Johan Trouvé och framhåller att Magdalena Andersson innan valet gav löfte om att sträckan skulle byggas ut senast 2030. 

– Jag tolkar det som att det blir svårt när det inte ingår i planen som presenterades i dag. Men vi kan inte ge upp, den här järnvägen är för viktig för det, säger han. 

Men att fredagens besked skulle vara tecken på att Malmö kommer prioriteras före Göteborg när storstäderna ska länkas samman stämmer inte enligt infrastrukturministern som framhåller att planeringen av höghastighetsjärnvägen inte är färdig. 
– Vi har inte prioriterat någonting. Det finns massor med angelägna objekt som vi inte ger besked om idag utan där uppdraget till trafikverket är att identifiera dem, säger hon. 
Finns det inte en risk att ni sviker vallöftet om sträckan Borås-Göteborg då? 
– Vi ska naturligtvis infria så många vallöften vi kan och det har vi som ambition att göra. Men vilka objekt som kommer att prioriteras utöver de som nämnts idag återkommer vi till 2018.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.