Hyllad SFI-utbildning – Lerum ett undantag

Lärarna på SFI i Lerum anpassar undervisningen efter elevernas olika förutsättningar, erfarenheter och mål. Det gör den till ett lysande undantag i skolinspektionens granskning av svenska SFI-utbildningar.

ANNONS
|

– Vi bygger tak, vi bygger tak.

Khaled Alahmad svarar på läraren Kornelia Gabrys fråga och upprepar sedan meningen högt i klassrummet.

Minuten tidigare har han och de andra i gruppen varit ute och satt en presenning i plast på ett litet växthus intill skolhuset där de odlar bland annat sallad och rödbetor.

– Det är bra att göra praktiska saker för språkutvecklingen. Men det finns också så mycket kunskap och erfarenheter som elever har från sina hemländer som vi vill ta vara på, säger Agnetha Rosander som förutom det ordinarie lärarjobbet också har en utbildning i miljöpsykologi och har drivit på för att utbildningen i Lerum ska bli så kallad grön SFI.

ANNONS

Inom ramen för det arbetar lärarna även med hållbarhet och hälsa. Bland annat finns ett samarbete med Friskis och svettis som gett eleverna kunskap om kost och träning samt möjligheter att prova på olika motionsformer.

– Det är ett integrationsarbete. Trivs de bättre och mår bättre så får de ett bättre språk och blir klara med utbildningen snabbare och kan börja jobba eller studera, säger läraren Marie Bichler.

Skolinspektionen har granskat SFI utbildningar i tolv kommuner. Lärare, rektor och elever har intervjuats och observationer har gjorts på plats. Sammanfattningsvis riktas kritik mot att undervisningen är alltför homogen och inte anpassas efter individers behov, förutsättningar och mål. Men Lerum lyfts fram som ett undantag.

– Ett exempel som vi tar upp i beslutet är att vi upplevde att det är väldigt engagerad och kompetent personal. Vi var med på ett antal lektioner med elever med mer eller mindre studieerfarenhet och vi upplevde att lärarna ställde krav på rätt nivå så att de fick utmanas, säger Britta Seeger, utredare vid Skolinspektionen.

Hon vill speciellt lyfta fram en lektion med elever med mindre studieerfarenhet som fick diskutera sina egna vardagsrutiner.

– Det blir på så sätt meningsfullt för dem och underlättar språkutvecklingen, säger hon.

ANNONS

Skolinspektionen trycker också på vikten av den kartläggning som görs av alla nya elever i Lerum vad gäller erfarenheter, behov och mål.

– Ja, målet är jätteviktigt. Vi har haft ett snabbspår för de elever som vill gå fortare fram och det har varit uppskattat, säger läraren Marie Bichler.

Hon och hennes kollegor anser inte att de arbetar så mycket annorlunda än andra SFI-anordnare i stället tror de att det är helheten, strukturen och att de har tydliga regler och vågar ställa krav på eleverna på eleverna som gör skillnaden.

– Jag tror det skapar trygghet likväl som att vi är en stabil personalgrupp med lång erfarenhet, säger Agnetha Rosander.

Fakta: Lärarnas egna framgångstankar

  1. Liten enhet, med max 25 elever per klass
  2. Utgår från individers förutsättningar, behov och mål.
  3. Tydliga sociala regler och krav på studerande.
  4. Digital plattform där elever kan följa undervisning och lämna in uppgifter vid frånvaro.
  5. Stabil och engagerad arbetsgrupp samt en rektor som skapat förutsättningar.
  6. Samarbete med arbetsförmedling, kommunens flyktingenhet samt stöd och omsorg.
ANNONS