Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Den obevakade järnvägsövergången nära Nösnäsgymnasiet i Stenungsund kan komma att stängas som en följd av den tragiska olyckan. Bild: Anna Svanberg   

Hastigheten sänks och övergångar stängs

En vecka efter dödsolyckan i Stenungsund sänker Trafikverket nu hastigheten för tåg genom samhället från 110 till 40 kilometer i timmen. Inom kort väntas också den kritiserade korsningen samt en identisk stängas.

Trafikverket och Stenungsunds kommun beslutade under ett krismöte i måndags om omedelbara åtgärder för att höja säkerheten kring den obevakade järnvägsövergång där en 17-årig pojke miste livet i förra veckan. 
– Övergången uppfyllde egentligen redan kravet på säkerhet men nu när det här tragiska hänt så måste vi göra mer, säger Erik Lööv, chef för underhållsdistrikt väst på Trafikverket.
Han uppger att sänkningen från 110 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen som började gälla 6 juni kommer att få kännbara konsekvenser för resenärer men hur stora de blir är svårt att förutspå.  

På mötet beslutades också om att arbeta för att stänga den olycksdrabbade övergången vid Nösnäs samt ytterligare en närmare centrum som även den saknar bommar.
Kommunstyrelsens ordförande Bo Pettersson (S) kommer på ett extrainsatt kommunstyrelsemöte 11 juni föreslå detta. 
– Om fullmäktige beslutar så meddelar vi Trafikverket att sätta upp staket. Vi kommer nu också röja sly för att sikten för framförallt gående ska bli bättre.

Det senare gjordes också efter olyckan för sex år sedan då två gymnasieungdomar omkom vid samma obevakade övergång. Då sågs även signalsystemen över, skyltningen förtydligades och staket sattes upp. Från allmänheten väcktes också krav på en gångtunnel och nu har Trafikverket och kommunen kommit överens.
– Vi ska ha en inriktning att det ska bli en planskild korsning så snart som möjligt men det tar tyvärr tid innan vi kan få en sådan på plats. Om det blir en bro eller tunnel får processen utvisa, säger Erik Lööv.

Finns det anledning för er att vara självkritiska med tanke på den senaste olyckan?
– Javisst när sådant här händer måste man fråga sig det. Men som jag sa så uppfyllde övergången alla krav på säkerhet och nu har vi beslutat om en rad åtgärder ihop med kommunen, säger Erik Lööv.
Bo Pettersson är nöjd med resultatet av mötet.
– Vi har diskuterat bommar också men det är ingen kortsiktig lösning utan tar tid. Därför beslutade vi att det bästa nu är att starta arbetet med en planskild korsning.
Inriktningen gäller enbart den olycksdrabbade övergången. Anledningen är att det hundra meter norr om den andra obevakade övergången redan finns en gångbro.

I centrala Stenungsund finns totalt sju plankorsningar och i kommunen långt fler. Men att åtgärda andra är inte aktuellt.
– Ska vi ta allting så blir det ingenting, säger Bo Pettersson.
Stenungsundsbon Stefan Olsson gläds över beskedet. Han har undrat varför ingen tidigare diskuterat övergången närmare centrum och oroats över tågens hastighet.
– Det här var glada nyheter. Det är många barn och familjer som passerar här och det är inte klokt vad fort tågen kör förbi.