Berget vid Möllebackszonen fryses ner.
Berget vid Möllebackszonen fryses ner.

Halvvägs i tunnel två genom åsen

ANNONS
|

I påskveckan har borren hunnit halvvägs, men de svåraste bitarna återstår.

På tisdag väntas tunnelborrmaskinen Åsa forcera de sista bergresterna till det så kallade mellanpåslaget, 150 meter under markytan mitt på åsen.

–En stor dag för oss, säger Hallandsåsprojektets informationschef, Ulf Angberg.

Åsa får vila

Genombrottet till mellanpåslaget innebär att 85 procent av de båda järnvägstunnlarna är färdigborrade. Det blir samtidigt starten på en månadslång paus för Åsa, som får service och översyn inför det fortsatta arbetet. Det kan behövas, för tuffa kilometrar väntar.

Borren ska först in under Lyabäcken, där vattennivån riskerar att sjunka. Vid borrningen av östra tunnelröret fick öringarna i bäcken tillfälligt flyttas och risken finns att det måste ske igen. Därefter väntar den sprickiga och vattenrika Möllebackszonen, där 200 meter av berget redan håller på att stabiliseras genom nedfrysning med ett köldmedium som håller 40 minusgrader.

ANNONS

–Vi såg att det gick så bra i det första tunnelröret, så nu har vi utvidgat det frysta området, säger Angberg.

Användbara erfarenheter

Alla erfarenheter som tunnelbyggarna samlade på sig under jobbet med det östra tunnelröret gör att de räknar med att få klart det västra betydligt snabbare, på ungefär två tredjedelar av tiden.

I takt med att Åsa borrar sig fram fodras tunnelröret med färdiga betongelement i den teknik som kallas lining. Alla betongelement för liningen är nu tillverkade, och den tillfälliga fabrik i Åstorp som gjutit dem är nedlagd. Ett 20-tal anställda blev av med jobbet, men det var klart från början att det var tidsbegränsat, påpekar Ulf Angberg.

Hallandsåsprojektet är bygget av två 8,7 kilometer långa järnvägstunnlar genom Hallandsåsen.

Tunnlarna borras av en 250 meter lång tunnelborrmaskin, från söder mot norr. Den östra tunneln är klar.

Tunnlarna förbinds med 19 tvärtunnlar för utrymning och teknik.

Projektet startade 1992.

Prognosen är att tunnlarna blir klara för trafik 2015, till en kostnad av 10,5 miljarder kronor.

Kapaciteten på denna del av Västkustbanan ökas från fyra till 24 tåg i timmen.

Källa: Trafikverket. (TT)

Mellanpåslaget i Hallandsåsen kom till på 1990-talet då man försökte bygga tunneln genom att spränga och gräva. Med mellanpåslaget fick man fler fronter att arbeta från.

Påslaget ligger 150 meter under markytan och nås via en 900 meter lång väg.

Nere i berget är det utsprängt en stor sal, cirka 40 meter lång och bred, cirka 20 meter hög.

Under borrningen ger mellanpåslaget tillfälle till service på borrmaskinen.

Efteråt ska nedfarten stängas och fyllas igen.

Källa: Trafikverket. (TT)

ANNONS