Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Berget vid Möllebackszonen fryses ner.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Halvvägs i tunnel två genom åsen

Efter alla tidigare problem har det gått som på räls med bygget av det västra tunnelröret genom Hallandsåsen.

I påskveckan har borren hunnit halvvägs, men de svåraste bitarna återstår.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På tisdag väntas tunnelborrmaskinen Åsa forcera de sista bergresterna till det så kallade mellanpåslaget, 150 meter under markytan mitt på åsen.

– En stor dag för oss, säger Hallandsåsprojektets informationschef, Ulf Angberg.

Åsa får vila

Genombrottet till mellanpåslaget innebär att 85 procent av de båda järnvägstunnlarna är färdigborrade. Det blir samtidigt starten på en månadslång paus för Åsa, som får service och översyn inför det fortsatta arbetet. Det kan behövas, för tuffa kilometrar väntar.

Borren ska först in under Lyabäcken, där vattennivån riskerar att sjunka. Vid borrningen av östra tunnelröret fick öringarna i bäcken tillfälligt flyttas och risken finns att det måste ske igen. Därefter väntar den sprickiga och vattenrika Möllebackszonen, där 200 meter av berget redan håller på att stabiliseras genom nedfrysning med ett köldmedium som håller 40 minusgrader.

– Vi såg att det gick så bra i det första tunnelröret, så nu har vi utvidgat det frysta området, säger Angberg.

Användbara erfarenheter

Alla erfarenheter som tunnelbyggarna samlade på sig under jobbet med det östra tunnelröret gör att de räknar med att få klart det västra betydligt snabbare, på ungefär två tredjedelar av tiden.

I takt med att Åsa borrar sig fram fodras tunnelröret med färdiga betongelement i den teknik som kallas lining. Alla betongelement för liningen är nu tillverkade, och den tillfälliga fabrik i Åstorp som gjutit dem är nedlagd. Ett 20-tal anställda blev av med jobbet, men det var klart från början att det var tidsbegränsat, påpekar Ulf Angberg.