Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Här lär Bille dig andas bort julstressen

När julstressen börjar ta fart och axlarna börjar krypa upp mot öronen har andningspedagog Bille Branston ett råd. – Stanna till och andas djupt, långt ner i magen. Fokusera på inandningen, utandningen går av sig självt.

För snart 20 år sedan intresserade sig Bille som bor i Varberg för andningsteknik. Hon hade smärtor i kroppen efter två allvarliga trafikolyckor och fick allt svårare att arbeta som frisör, hon drev egen salong.
– En kund som märkte att jag var stressad berättade om andningsterapi och jag gick på en andningssession hos henne. Det var det bästa jag varit med om, det är svårt att förklara, men det fungerade, jag kände mig lättare i kroppen och det gjorde mindre ont, berättar hon för Hallands Nyheter
Bille var med om en bilolycka 1982, där hennes jämnåriga kusin som körde bilen avled. Förutom sorgen och chocken fick Bille också en whiplashskada. Till detta drabbades hon 1997 av ytterligare skador då hon på cykel blev påkörd av en bil efter att ha skjutsat och lämnat sitt barn till förskolan. Återigen fick hon föras till sjukhus.
– Jag älskar mitt frisöryrke, men jag trodde inte att jag skulle orka fortsätta driva min salong efter den sista olyckan. Som tur var gjorde andningssessionerna mig bättre, så jag kunde fortsätta arbeta, och när jag såg en annons i tidningen om att Wäxthuset på Väddö utanför Stockholm hade en utbildning till andningspedagog sökte jag den.
Bille arbetade deltid och gick utbildningen som var tvåårig och delvis på distans. Första läsåret låg fokuseringen på de 52 deltagarna själva, andra året på yrkesutbildningen som andningspedagog.
– Folk tyckte att jag var konstig och ville att jag skulle bli som innan (skratt). Jag hade också börjat med frigörande dans. Men i dag är yoga, andning och rörelse inte längre konstigt, många håller på med det och det räknas som friskvård.
Billes råd inför julen eller andra situationer som kan orsaka stress är att försöka stanna upp och försöka välja ut och göra det som är viktigast. Hon påpekar att det är lätt att tappa distansen vid stress, att vissa saker blir livsviktigt att göra - som man någon månad senare undrar över varför.
– Avsätt tid för ett yogapass, ta ett bad eller en promenad. Acceptera att det är mycket nu, men att man ska göra det bästa av situationen. När det blir för mycket, kan man gå undan, kanske till en toalett, och ta några djupa andetag. Det behöver inte vara mer än tre gånger per dag.
Bille fortsätter:
– Andas in genom näsan och ut genom munnen. Fokusera på inandningen, utandningen går av sig självt. Gör det långsamt. Lägg gärna en hand på magen och en på bröstet, så att du känner andningen som ska gå långt ner i magen. Visualisera och följ hur luften går lång ner i magen. Det är bra att sedan andas ut allt ur lungorna. Töm lungorna. Vänta på inandningen, den kommer automatiskt.
Bille visar med händerna över mage och bröst. Hon berättar om hur många med ytlig andning blir trötta av lätt syrebrist och hur rikligt med syre bland annat förbättrar förbränningen i muskler och ämnesomsättningen och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Hon berättar också att vid speciella andningsterapier, då kroppen får extra mycket syre, kan blockeringar släppas.
– Allting sätter sig i kroppen. Jobbiga minnen som man förträngt i kroppen kan komma upp när man andas kraftigt och effektivt. En del har upplevt det vid yoga. De kan plötsligt börja gråta.
Bille har genom sin andning, yoga och medvetna livsstil lyckats hålla sig i en sådan form att hon kunnat fortsätta som frisör. I dag driver hon salong tillsammans med Ulf Carlson och Jarmo Alatalo. Ett tag arbetade hon delvis som andningsterapeut, och hade utbildningar på bland annat Asia spa i Varberg, men i dag utför hon bara andningsterapi då hon blir tillfrågad.
– Oftast är det vänner eller bekanta som känner till att jag är intresserad av alternativ friskvård och är utbildad andningsterapeut. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.