Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Här finns Skandinaviens mittpunkt

Nu har Skandinaviens mittpunkt hittats. I Melleruds kommun finns den geografiska mittpunkten i Skandinavien. – Jag har alltid misstänkt detta, säger Tommy W Johansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Mellerud till Ttela.

Studien genomfördes av Västra Götalandsregionens utvecklingssekretariat på uppdrag av Position Väst, rapporterar Ttela. Det är en gemensam företagsetableringsservice för 18 västsvenska kommuner. Flera stora företag har redan i dag nordiska centrallager i regionen.

En studie som genomförts av Västra Götalandsregionens analytiker har nu bekräftat att den geografiska mittpunkten i Skandinavien ligger i Vänern strax utanför Mellerud. Kommunen har nu alltså fått ett nytt faktum att stoltsera med.

– Jag har faktiskt alltid misstänkt detta. Nu måste vi se vilka förutsättningar vi har för att dra nytta av det här, säger Tommy W Johansson.

Studien genomfördes på uppdrag av Ann Palmnäs som är ansvarig för området Position Väst där mittpunkten är lokaliserad. Nu börjar arbetet för att skapa nya jobbtillfällen.

– Vi hoppas kunna locka nya företag till regionen genom vårt läge. Vi ligger ju verkligen i kraftfältet i zonen mellan Göteborg och Oslo, säger Ann Palmnäs.

Den nya tillväxtzonen hoppas man nu kan öka intresset för kommunen och Tommy W Johansson är säker på att Mellerud kan ta vara på det geografiska läget.

– Finns det någon liten kommun som ska kunna nyttja det här läget så är det Mellerud. Det är lätt att svartmåla oss mindre kommuner men jag ser väldigt positivt på det här, säger Tommy W Johansson.

Redan nu bygger en av Europas största klädkedja Varner Gruppen, med bland annat Dressman och Cubus ett 53 000 kvadratmeter stort centrallager i regionen som kommer skapa många nya arbetstillfällen. Och intresset är stort, även hos utländska företag menar kommunen.

– Vi har sett ett stort intresse från företag i bland annat Holland att etablera sig här i regionen. Nu håller vi på att marknadsföra zonen på olika mässor, säger Tommy W Johansson.

Det faktum att kommunen nu kan titulera sig som Skandinaviens mittpunkt kan locka turister menar Ann Palmnäs.

– Det är klart att det är en kul grej att verkligen veta att vi är mittpunkten. Detta kan naturligtvis få turister att vilja besöka kommunen, säger Ann Palmnäs.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.