Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Om ett år är stationen färdig.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här byggs Åsa station

Om drygt ett år ska Åsa station stå färdig. Ett projekt som kostar Kungsbacka kommun 65 miljoner kronor. Just nu görs markarbeten där pendlarna ska kliva på tågen.

Längs spåret som går över Kläppavägen står ett stort antal vita påsar uppradade. De är fulla med sten som ska ge samma tryck mot det nu förstärkta underlaget som de framtida perrongerna. Detta för att undvika sättningar i marken när de 250 meter långa plattformarna väl är på plats på båda sidor om spåren.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Grävskoporna går och lastbilen fraktar sten. I nuläget är ett tiotal personer sysselsatta på platsen.

Väster om spåren kommer parkeringen breda ut sig som en solfjäder. Och buss och taxi får möjligheter att stanna intill den samt på den östra sidan.

– Jag tror det här blir jättebra för kommunen, säger Fredrik Karlander, projektledare på Trafikverket medan han visar runt.

Från själva stationsbyggnaden ska det gå trappor och hissar ner till Kläppavägen där en upphöjd gångväg bredvid biltrafiken i tunneln blir passage mellan spåren. På andra sidan bilarna dras en cirka 1,6 kilometer lång gång- och cykelväg som sträcker sig från stationen till Varbergsvägen.

Och just att knyta samman stationen med samhället är en av huvudtankarna i det pågående arbetet med en fördjupad översiktsplan för Åsa. Planarkitekt Maria Jellbin beskriver ett ”attraktivt stråk” längs Kläppavägen med bostäder och företag.

– Så att Åsa växer åt det hållet och så många som möjligt använder sig av stationen. Det ska vara tryggt att gå och ta sig dit, säger hon.

Under samrådet kom det in ett 100-tal yttranden på översiktsplanen från myndigheter och privatpersoner. Nästa steg är en utställning.

Detaljplanen för stationsområdet ställdes i sin tur ut under sommaren. Majoriteten av remissinstanserna har inga påpekanden, men Hallandstrafiken påpekar att väntutrymmena under tak inte får göras för små.

Fredrik Karlander var med och drog järnvägen och byggde den närliggande tunneln i början på 2000-talet.

– Så det är kul att vara med nu och se cirkeln slutas.

Målet är att det ska ske i december 2013.

Klarar ni det?

– Ja, det finns inget annat. Jag är inte orolig för tiden. Vi kommer att kunna gå på perrongen i december nästa år, säger Fredrik Karlander.