Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Här är nya bilen från Göteborg

De fick börja från noll med uppdraget att skapa en bil som skiljer ut sig. Nu är resultatet här: Lynk & Co 01.

Genom det vita täcket kan man skönja konturen av en liten suv. Intill på scenen Peter Horbury, som en gång var designchef på Volvo och sedan 2012 har samma roll på Geely. Han säger att designers ofta säger att de börjar med ett blankt papper.
– Det är sällan sant. Men här fanns ingen historia, inget som höll oss tillbaka, säger han.
Inte mycket mer än tre år har gått sedan Cevt grundades och flyttade in på Lindholmen, med uppdraget att skapa arkitekturen till nästa generations mellanklassbil till Volvo och Geely. Nu är den första bilen klar. Och det är en helt ny bil, med ett helt nytt varumärke – och planen är att det ska göra Geely till ett globalt bolag.
– Det går att komma med invändningen "behöver världen ett nytt bilmärke?". Men Geely är fortfarande ett ungt entreprenörsdrivet företag med mycket passion. Vi vill utmana normerna, säger Geelys vd Conghui An.

Ska tilltala unga

Att ett helt nytt bilmärke presenteras tillhör förstås inte vardagen. Omkring 150 fordonsindustrireportrar och ytterligare ett 50-tal branschanalytiker på hela världen är på plats på Lindholmen för att bevittna när det vita täcket lyfts av Lynk & Co 01.
Peter Horbury berättar hur man låtit sig inspireras av världens storstäder för att hitta en form som ska tilltala unga människor över hela världen. Den ska se nordisk ut – men snarare signalera mörker, än nordiskt ljus.
– Det är viktigt att det första steget tas i rätt riktning, säger han.

Dröjer innan den finns i Sverige

Om ungefär ett år kommer bilen att nå den kinesiska marknaden. Sedan dröjer det ytterligare ett år innan den når Sverige. 
Geely är inte det första kinesiska märke som försöker komma in på den europeiska marknaden. Som Qoros. Med flera tidigare Saabmedarbetare på ledande poster fick det Shanghaibaserade bolaget stor uppmärksamhet för sin satsning – som dock inte blivit någon succé.
Volvo cars vd Håkan Samuelsson tror att Lynk & Co kommer att lyckas bättre.
– De har en bra produkt, som ser ung och dynamisk ut. Det kommer att bli en succé – och det är bra för Volvo, säger han.
Historisk har C-segmentet varit ett bekymmer för Volvo och efterfrågan på mellanklassbilar ökar, så det har blivit allt viktigare för Volvo att ta fram konkurrenskraftiga bilar i den storleken.
– Det här är den mest pragmatiska och konkreta samarbete man kan tänka sig. Det är win-win, säger Håkan Samuelsson.
Hur menar du?
– Vi kan ta fram bilar som är hundra procent Volvo och Geely kan ta fram bilar som är hundra procent Geely. Om vi samarbetat med någon annan tillverkade hade vi varit tvingade till att kompromissa på ett helt annat sätt.

Stora utvecklingskostnader

Att ta fram arkitekturen till en ny mellanklassbil helt på egen hand var aldrig ett alternativ. Utvecklingskostnaderna är enorma konstaterar Håkan Samuelsson, utan att vilja gå in på några belopp.
– Vi sparar halva kostnaden och Geely får en bättre bil. Det vinner båda på.

För Volvos del blir den första bilen som är byggd på samma arkitektur – det som tidigare kallades bottenplatta och omfattar både motor och växellåda – en XC40, som kommer att presenteras någon gång under nästa år.

En viktig skillnad mot Qoros är förstås att Lynk & Co är utvecklad i Europa. För tvärtemot vad många trodde då kinesiska Geely tog över Volvo har köpet inneburit fler jobb till Göteborg. På utvecklingsbolaget Cevt på Lindholmen jobbar i dag omkring 1 500 personer.
Och arbetet är inte över i och med att Lynk & CO 01 är klar – nya modeller är redan på gång.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.