Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Glöm taxileg om du nyss kom från Syrien

Nästan hälften av alla som jobbar inom taxibranschen är födda utomlands. Men för Rashed Asaad blev det avslag och 12 000 kronor i sjön. Han får inte köra taxi – eftersom han kom från Syrien för tre år sedan.

Kriget i Syrien har nu pågått i sex år. I sitt hemland jobbade den nu 36-årige Rashed Asaad inom PR, men när han flydde till Sverige för tre år sedan hade han inga illusioner om att kunna fortsätta sin karriär inom samma yrkesbana.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är inte så stora chanser att få jobb inom PR igen för mig. Taxiförare kanske inte är ett drömjobb, men det är en försörjning och det är det viktiga, säger han.

Efter två år i Sverige lyckades Rashed ta svenskt körkort och började jobba halvtid med att köra ut tidningar. Men för att komma upp i heltidslön, satsade han alltså på att skaffa taxileg.

Efter att ha tagit körlektioner för taxi, gjort en läkarundersökning, skickat in ansökningsavgiften, skrivit teoriprovet och klarat uppkörningen efter två gånger var Rashed uppe i en kostnad på 7 820 kronor.

Kollade med kundservice

Den 7 april ringde han Transportstyrelsen för att höra om alla papper var i ordning.

– Jag sa att jag var från Syrien och de förklarade att jag behöver ett utdrag från brottsregistret i mitt hemland, annars får jag vänta fem år för att söka, berättar Rashed.

Prislapp: 12 000 kronor

Det tog tre veckor och kostade honom 470 dollar att få fatt i dokumentet. Nu var hans utlägg uppe i 11 974 kronor för den hägrande taxilegitimationen. Kort därpå kom bakslaget: Rasheds handläggare på Transportstyrelsen meddelade att dokumentet från Syrien inte anses trovärdigt.

– Hur kan den ena personen på Transportstyrelsen ge mig ett besked, medan den andra säger något helt annat?

Det visade sig att syriska brottsutdrag underkänns per automatik eftersom landet inte anses ha en "fungerande statsapparat" – något som varken Rashed eller körskolan kände till. 

På Transportstyrelsen kan man varken bekräfta eller förneka vad enskilda personer på kundservice sagt till Rashed, eftersom de samtalen inte registreras.

– Det är naturligtvis att beklaga om han upplevt att han fått felaktig info från oss. Om man ringer och frågar hur man ska göra, svarar kundtjänst att man kan inkomma med intyg utomlands ifrån. Men man gör ingen vidare utredning på varifrån personen kommer och de allra flesta kommer från länder där det inte är ett problem, säger Markus Edsbagge, sektionschef inom yrkestrafik på Transportstyrelsen.

Förhandsprövning kan underlätta

Det finns en annan väg som Rashed hade kunnat gå. Om han hade valt att göra en så kallad förhandsprövning innan han började ta körlektioner, hade han fått veta att chanserna för honom att skaffa taxileg i nuläget är små, för att inte säga obefintliga.

Myndigheten har sedan dess förtydligat reglerna på sin sajt enligt Markus Edsbagge. Trots det nämns fortfarande inget om den speciella situationen för syrier.

Om utdrag ur brottsregistret för invandrare står att "kravet på behörig myndighet kräver att landet har en fungerande statsapparat". Vad som menas med "fungerande statsapparat" förtydligas inte. Under beskrivningen av "förhandsbesked", nämns heller inte att det kan vara av relevans för den som invandrat till Sverige – de exempel som tas upp är i stället att personliga och medicinska förhållanden kan påverka Transportstyrelsens bedömning.

– Vi gör inte egna bedömningar av länder utan utgår i stället från Migrationsverkets Lifos-lista. Där kan man se vad som står om olika länder, säger Markus Edsbagge.

Det är alltså på en helt annat myndighets sajt – Migrationsverkets – som svaret finns om vem som kan skaffa taxilegitimation.

Migrationsverket har databas

Lifos-listan är Migrationsverkets egen databas över rättslig information om olika länder. Främst är det invandrare från Syrien och Afrikas horn som drabbas just nu enligt Markus Edsbagge. Men beroende på situationen i olika länder i världen, kan listan över "bannlysta" länder förändras över tid.

– Nu får jag vänta ett och ett halvt år till. Vad ska man säga? Om jag hade vetat hur man ska få reda på det här tidigare, hade jag satsat på något annat. Helst vill jag överklaga, säger Rashed.

Fler är drabbade

Han är inte ensam om att ha hamnat i Transportstyrelsens återvändsgränd. P4 Sjuhärad och P4 Skaraborg har i dagarna berättat om andra personer från Syrien som lagt ner stora summor pengar på att skaffa taxilegitimation. Samtliga har hamnat vid körskolor som inte har känt till reglerna och i det ena fallet berättar en man och hans svenska kontaktperson att Transportstyrelsens kundservice inte lämnat ut korrekt information – precis som i Rasheds fall.

Än så länge har Transportstyrelsens syn på lagen inte prövats i domstol.

– Men det finns en person som överklagat den här sortens beslut, så det är på väg upp i förvaltningsrätten. Då får vi se om vår tillämpning av lagen är okej, säger Markus Edsbagge.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.