Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Regeringen vill göra det lättare ett resa kollektivt i Sverige. Bild: Kent Hallgren

Gemensamt biljettsystem kan påverka Västtrafik

Regeringen ska utreda hur man bäst tillämpar ett gemensamt betalsystem för kollektivtrafik i hela landet. Ett nytt system kan tvinga Västtrafik att sätta in nya lösningar i det befintliga – men det tror inte företagets vd Lars Backström kommer att ske.
– Vi kommer inte att se nya apparater på spårvagnar och bussar, det är jag övertygad om i alla fall.

Västtrafik har genomgått ett antal kostsamma byten av biljettsystem under 2000-talet. Den senaste förändringen, som slutfördes 2016, kostade en kvarts miljard kronor att genomföra. Under 2014 tvingades man byta ut alla blå och gula kortläsare eftersom det nya betalsystemet inte var kompatibelt med den nya tekniken. Att byta ut kortläsarna kostade totalt 77 miljoner kronor.

Nu kan det snart bli aktuellt att förändra betalsystemet igen. Regeringen vill ha ett gemensamt biljettsystem för kollektivtrafik i hela landet och under fredagen meddelade man att en nio månader lång utredning ska undersöka möjligheterna att implementera ett nytt system, som vill göra det lättare att resa kollektivt över länsgränser.

Västtrafik är dock inte oroliga för att man ska tvingas skrota systemen man själva tagit fram, om det blir ett gemensamt biljettsystem i hela landet.

– Initiativet är jättebra. Kostnaden som är förenad med att utveckla och och implementera den här lösningen, det vet jag inte ännu. Vi kommer inte att se nya apparater på spårvagnar och bussar, det är jag övertygad om i alla fall. Lösningarna kommer ligga digitalt, säger Lars Backström.

Ny zonindelning i fokus för Västtrafik

Förra året klubbades ett beslut om en ny zonindelning igenom för kollektivtrafiken i Göteborg. Dagens dryga 70 zoner ska bli till tre. Västtrafiks vd Lars Backström menar att zonindelningen kommer att göra det kollektiva resandet mycket lättare. Ändå har det dröjt till 2020-talet innan indelningen träder i kraft.

– Det alltid lätt att vara efterklok, men de nuvarande zonerna har man haft sedan jag stämplade åtta olika zoner från Alingsås. Jag är nöjd att vi fått igenom beslutet och kan lansera det nästa år.

Regeringens nya förslag om gemensamt biljettsystem kommer inte innebära att det blir en enhetlig prissättning i hela landet. Det kommunala självstyret ger regioner rätten att själva besluta om vad det ska kosta att åka kollektivt.

– Det här handlar om stödja nationellt resande och har inte inverkan på varje läns prismodell. Det handlar om att para ihop alla län. Och vi har kommit en bra bit på vägen, där vi själva tagit fram en standard vi hoppas kunna vidareutveckla. Vi välkomnar det här initiativet, säger Lars Backström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.