Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Full fart i sillfabriken inför jul

På Abba i Kungshamn är det högsäsong.– Jul är sillens högtid och en av våra viktigaste helger, säger Eva Berglie, presschef chef på Orkla Foods.

Det pyser från de automatiska maskinerna som driver linjerna framåt i fabriken och det går inte att ta miste på lukten av fisk. 800 ton sill och 600 ton ansjovis läggs in just nu.

– Det märks att julen närmar sig och det är alltid lika kul att arbeta den här tiden på året, säger Bettan Karlsson som arbetar på sillinjen.

Lite längre bort står Stig Severinsson som arbetat på fabriken i Kungshamn i 27 år. Hans uppgift just nu är att öppna de blå tunnorna med skarpsill som lagrats i några månader i bergrummet vid Guleskärskajen.

Ett antal personer arbetar längs linjen där ansjovis läggs in. Ullabritt Haenflein utför ett av få manuella handgrepp som finns kvar. Hon ser till att fiskarna hamnar på rätt håll innan de fileas och läggs i burk under namnet ansjovis.

Orkla Foods i Sverige, som har cirka 80 procent av den svenska marknaden av ansjovis, köper varje år in mellan 1 500 och 2 000 ton skarpsill med det latinska namnet Sprattus sprattus av ett antal lokala fiskare. Fisket sker ofta nattetid med stora lampor för att locka upp skarpsillen till ytan. Abbas kryddningsrecept är mycket hemligt.

– Fisket av skarpsill de senaste månaderna har gått lite trögare än vad det brukar. Det är först nu som det kommit igång på allvar. Men det blir inte några problem att få fram tillräckligt med ansjovis till jul, säger Eva Berglie.

Orka Foods i Sverige köper in cirka 3 000 ton sill per år för den svenska marknaden från i första hand Nordostatlanten och Nordsjön. Cirka 60 procent av den inlaga sillen på de svenska julborden kommer från Abba.

– Våra klassiska smaker senapssill, inlagd sill och löksill toppar popularitetslistan men konsumenterna är allt mer intresserade av att prova nya smaker, säger Eva Berglie.

Under julen är det framför allt senapssill, inlagd sill och dillsill som är populärt, enligt Berglie som också nämner att Orkas utvecklingsavdelning håller på att ta fram nya produkter som ska få fler ungdomar att äta sill.

– Att äta sill är en viktig del i sociala sammanhang inte minst under våra högtider och ungdomar lär sig ofta tycka om sill genom att börja med krämigare inläggningar.