Fortum erkänner misstag

ANNONS
|

Det var under ovädret Per i januari 2007 som området i Lindome drabbades av ett elavbrott i mer än 12 timmar, vilket enligt ellagen skall leda till att konsumenterna får ekonomisk ersättning senast sex månader efter händelsen.

Lennart Svensson, vänsterpartistisk ledamot i Mölndals kommunstyrelse och boende på Gödebergsvägen, uppmärksammade nyligen att två grannar mottagit 3 000 kronor i ersättning, medan han själv och många andra berörda inte fått några pengar.

"Försöker Fortum smita?"

Enligt honom handlar det om fastigheter på Gödebergsvägen och Torkels väg, och dessutom i Espåsområdet och delar av Tulebo.

- Är det för att Fortum inte vet vilka fastigheter som är anslutna till samma linje eller kan det vara så att Forum försöker smita från ansvar genom att strunta i lagen? frågade Lennart Svensson.

ANNONS

Först när GP ringer Fortum upptäcker företaget att felet begåtts. Kommunikatören Elisabeth Sahlin lovar att de 19 kunderna kommer att få sina pengar.

- Den här ersättningen betalas ut automatiskt och man behöver inte ringa in och anmäla avbrottet. Men det rådde extrema förhållanden under Per och enstaka kunder har hamnat mellan stolarna.

"Det har skett en miss i det är fallet"

Om utbetalningen sker automatiskt, varför har de då inte fått sina pengar?

- Det var väldigt många kunder som drabbades under Per. 80 000 drabbades sammanlagt och 39 000 hade mer än tolv timmars strömavbrott.

Hur gick det till?

- Det fanns en markering i vårt system att det har varit ett avbrott, men signalen att det också ska ske en utbetalning har inte fungerat, där har det skett en miss i det här fallet. Det är bara att beklaga, men vi är glada att kunna ordna detta nu.

Behöver era kunder vara oroliga för om ersättning ska skickas ut automatiskt i framtiden?

- Det ska man inte vara. Vi hade extremt många drabbade kunder under Per. Det ska fungera, säger Elisabeth Sahlin.

ANNONS