Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/7

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fick bluffaktura - svarade med paket bacon

Många företagare i Skaraborg har fått en faktura från ett blufföretag vid namn Bolagsupplysningen. Maria Ahlgren, småföretagare från Skara kommun, gav igen på sitt eget lilla vis - hon skickade tillbaka ett paket bacon.

Ett blufföretag riktar in sig på småföretag i Västsverige. Många är drabbade och fakturorna ser ut att komma ifrån en myndighet som har det trovärdiga namnet Bolagsupplysningen. Men egentligen så är allt bluff och båg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Fakturorna ser väldigt officiella och fina ut men så läste jag det finstilta längst ner där det stod att jag om jag skrivit på hade förbundit mig att betala 4 795 kronor per år exklusive moms, säger Maria Ahlgren.

– Det är många småföretag som har råkat ut för det här företaget i närområdet. Som enskild har man inte tid, eller ibland kunskap, att läsa igenom fakturorna så minutiöst som man behöver. Det hade varit väldigt lätt att skriva på och skicka in.

Svensk Handel skriver i en varning på sin hemsida: "Bolagsupplysningen.se skickar ut formulär med fel adressuppgifter som de vill att man ska komplettera. Formuläret som ser ut som en enkel adressändring blir i stället ett avtal. I det finstilta står det nämligen att man binder upp sig till ett företagsabonnemang. Fakturan har övertagits av flera olika betalningsmottagare.".

Svarade med ett paket bacon


I stället för att krita på bluffakturan svarade Maria Ahlgren på samma vis som många nog tänkt och önskat när någon försökt lura en - hon svarade genom att posta ett paket bacon tillbaka till Bolagsupplysningen.

– Om man bara låter bli att svara så har de här företagen inget incitament att sluta. Men om man skickar tillbaka något så måste de betala tillbaka returportot. Om tillräckligt många gör så här så blir det jobbigt för dem. Jag tyckte någonstans att det var mitt lilla sätt att bidra, säger Maria Ahlgren.

Varför blev det just bacon?

– Jag var i köket och upptäckte att det fanns ett utgånget paket bacon som passade utmärkt i paketet. Jag blir ju arg när jag förstår att folk lever på att lura andra. Meddelandet gick nog fram till dem hoppas jag.

P4 Skaraborg, som genomfört en stor granskning av blufföretaget, har talat med Per Geijer, säkerhetsansvarig vid Svensk Handel, som dock inte råder småföretag att handla liksom Maria Ahlgren gjorde.

– Det finns en problematik i att man själv spelar det här fulspelet, vi rekommenderar att man svälter ut de här i stället genom att inte betala, säger han. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.