På Stensjöns förskola kretsar det pedagogiska arbetet kring sagan.
På Stensjöns förskola kretsar det pedagogiska arbetet kring sagan.

Förskola i Mölndal sätter sagan i centrum

ANNONS
|

Barnen sitter koncentrerade och tittar på hur deras förskollärare utklädda till en pojke, en tretåig mås och en pingvin spelar upp en scen ut barnboken Funnen och vunnen av Oliver Jeffers. Det är sagostund på Stensjöns förskola i Mölndal.

–Vi tycker jättemycket om att klä ut oss, vi vuxna. Allt som sker på en bild i boken spelar vi upp, säger förskollärare Kirsi Oksman Ljungqvist.

På Stensjöns förskola står sagan i centrum. Förskolan har en så kallad litteraturprofil som innebär att det pedagogiska arbetet kretsar kring sagan. Varje år väljs en bok ut som sedan får genomsyra arbetet med barnen.

ANNONS

– Alla samlingar utgår från sagan. Vi ser till att vi har mysiga hörn och frontar böckerna. Vi läser väldigt mycket och vi har bokpåsar som vi kan låna ut till föräldrarna, säger Kirsi Oksman Ljungqvist.

Det handlar om att sätta igång barnens fantasi för att främja deras språk- och läsutveckling.

– Vi läser aldrig böcker rakt upp och ned. Vi diskuterar mycket, då får vi in språket, säger Kirsi Oksman Ljungqvist.

Tio år gammalt projekt utvärderas

Sju förskolenheter och en dagbarnvårdargrupp i Mölndal arbetar i dagsläget på det här sättet. Projektet drog i gång redan för tio år sedan och är ett samarbete mellan folkbibliotek, förskola och familjedaghem. Nu har verksamheterna utvärderats.

– Det som är påfallande är att förskollärarna och bibliotekarierna har lärt sig mycket av varandra kring barnlitteratur och hur man kan jobba med den. Till exempel har bibliotekarierna lärt sig hur litterärt dåliga böcker kan vara bra teman när man jobbar med barn, säger Ann-Katrin Svensson, lektor vid pedagogen på Högskolan i Borås som har gjort utvärderingen.

ANNONS

Pedagogerna har vuxit i sina yrkesroller, enligt utvärderingen. De har också lärt sig att bearbeta litteraturen på nya sätt, genom till exempel drama, handdockor och musik.

På Stensjöns förskola uppskattar pedagogerna arbetssättet.

–Vi tycker att det är vansinnigt roligt, för det ger så mycket. Vi har en lärandesituation hela tiden. Men vi lär barnen på ett lustfyllt sätt, säger Kirsi Oksman Ljungqvist.

Barnen har bokvana

Utvärderingen visar också att barnen föredrar böcker framför andra aktiviteter och är vana att samtala kring böckerna. Den konstaterar att skoleleverna som har gått på en litteraturprofilerad förskola har bättre resultat på nationella prov i årskurs tre jämfört med riksgenomsnittet.

–Men jag kan inte säga att det beror på detta. Förskolorna ligger i ett område med högre medelklass, det kan vara en faktor. Men eleverna ligger nästan så högt de kan ligga, säger Ann-Katrin Svensson.

ANNONS

Det finns många bokprojekt på förskolor runtom i landet, säger hon, men få som är så intensiva eller håller i under en sådan lång period. Det gör Mölndals stads verksamhet unik, enligt Ann-Katrin Svensson.

– De här barnen får inte bara med sig vårt kulturarv, de får med sig berättarförmåga och ett stort ordförråd, säger hon.

FAKTA: En litteraturprofilerad förskola

... använder litteraturens möjligheter i det dagliga arbetet

... ger barnen positiva upplevelser av böcker och läsning

... samverkar aktivt med biblioteket

Källa: Mölndals stad

ANNONS