Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Förlorar sin elevassistent

Sebastian Westling är orolig inför skolstarten. Han är en av de elever som blivit av med sina assistenter. – Jag känner mig stressad. Jag vet inte hur jag ska klara av lektionerna, säger Sebastian.

Sedan Sebastian Westling började sexan på Kapareskolan har han haft en elevassistent som stöttat, lyssnat och hjälpt till med praktiska saker. I går började Sebastian åttan – och ska nu klara sig på egen hand.

– Det är jobbigt att inte veta hur det kommer att bli. Men fungerar det inte kommer jag att ta moppen och åka hem. Det har jag redan sagt till mamma och pappa.

Svårt att koncentrera sig

Skolan har alltid varit tuff för Sebastian som fick diagnosen adhd i tredje klass. Han har svårt att koncentrera sig en hel dag i skolan, passa tider och hålla reda på läxor.

Under perioder har Sebastian inte gått till skolan över huvudtaget. Men sedan han fick en egen assistent har allt fungerat mycket bättre.

– Jag lärde känna honom och det kändes som att han brydde sig om mig. Han ringde alltid när jag var borta och blev det för jobbigt i skolan kunde vi gå en promenad så blev jag lugn.

På Kapareskolan har två elevassistenter fått sluta. Enligt rektorn Johan Roos kommer man ändå att kunna ge det extra stöd eleverna behöver.

– Ja, i stort sett kommer de att få lika mycket hjälp som tidigare. Av hänsyn till eleverna kan jag inte gå in på några detaljer, men vi har lösningar. Det finns fortfarande tre elevassistenter kvar på skolan, men de får fler personer att fördela sin tid på.

Även på Presseskolan har många elevassistenter fått sluta. I Torås-Presseskolans pedagogiska enhet har nio elevassistenttjänster skurits bort.

– I stället för att göra oss av med kvalificerad personal som specialpedagoger valde vi att dra in på elevassistenter, säger verksamhetschefen Sören Johansson.

Kommer lärarna verkligen att hinna med att hjälpa elever som behöver extra stöd?

– Ja, vi har gjort bedömningen att vi ska klara det. Men det är klart att det blir en utmaning.

”Stor okunskap”

Sebastians pappa Jan Westling är långt ifrån övertygad om att skolan nu kommer att kunna ge sonen en bra utbildning.

– Det finns en stor okunskap om hur man ska hantera de här barnen. De behöver trygghet och fasta rutiner. Vi har tjatat om det här i åtta år men det verkar som att skolan aldrig lär sig.

I höst ska Sebastian få betyg för första gången. Bara det är en stor press samtidigt som hela hans situation förändras.

– Jag hoppas att jag kommer att få en lugn termin. Men det blir nog inte så, säger Sebastian.