Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Ylva Sundell reagerar på att DHL prioriterar bilåkning och väljer bilavståndet för utlämningsställen.

"Förkastligt ur miljösynpunkt"

DHL räknar väljer närmaste utlämningsställe för paket är det bilavstånd som gäller. Förkastligt, inte minst ur miljösynpunkt, tycker Ylva Sundell i Härryda, som har närmare till Landvetter men fått sitt paket till Hindås.

Ylva Sundell berättar att hon beställt ett par byxor från ett företag via nätet. Men när hon fick aviseringen om var hon skulle hämta sitt paket blev hon mycket förvånad.

— Det var utsänt till Hindås, fast jag bor i Härryda och har närmare till Landvetter där det också finns ett utlämningsställe, säger hon.

Efter lite efterforskningar visade det sig att DHL, som skött leveransen av Ylva Sundells paket, väljer det som har det närmaste avståndet för den som kör bil.

— För mig är det bekymmersamt att ta mig dit med bil. Jag väljer bort bil så ofta jag kan av miljöskäl, säger Ylva Sundell.

Extra kostnad

Om Ylva Sundells paket ska flyttas till Landvetter läggs en extra fraktkostnad till på företaget som hon beställt sina byxor från.

— Men det jag reagerar på är just det faktum att de prioriterar bilåkning och väljer bilavståndet. Förutom miljöaspekten äger inte alla bil och exkluderas. Jag tycker det här avslöjar brister i deras miljöpolicy, säger Ylva Sundell.

Svar från DHL

GP ringer till Therese Litzén, marknadsansvarig på DHL Freight, för en kommentar. Hon återkommer med ett svar via sms:

"Vi använder Google för att hitta en logik i vilket ombud vi ska leverera till. Vi använder då närmsta bilväg. Vi erbjuder också våra kunder (e-handlare) att använda en locator så att flexibiliteten ska bli bättre och att du som konsument ska ha möjlighet att själv välja utlämningsställe."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.