Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Numera är bara en liten del av Jordelits verksamhet kvar på Argongatan i Åbro, hela lagret har flyttat till Lindome, säger Thomas Johansson, vd för Svensk Jordelit,

Företaget med gräs i rötterna

Familjeföretaget är Svenska fotbollförbundets hovleverantör av gräskunskap. Men allt började egentligen med jord.

Att gräs inte bara är gräs blir snart uppenbart när man träffar Thomas Johansson, vd för Svensk Jordelit. Han berättar att gräsfamiljen består av 9 000 arter av vilka Jordelit, som företag inom grönytebranschen, använder sig av en handfull. Inom varje art finns det sedan många olika sorter. 

Mölndalsföretaget startades av Thomas Johanssons pappa Jan 1979 och höll i början till i familjebostadens källare. Då var inriktningen att leverera jord till plantskolor och kyrkogårdsförvaltningar. En dag hörde Sveriges allmännyttiga bostadsföretag (SABO) av sig och ville att Jordelit skulle ta fram en SABO-blandning, bestående av ett gräs som bland annat skulle växa långsamt. Allt för att det inte skulle behöva klippas så ofta. 
– Av alla drakar så valde de lilla Jordelit, säger Thomas Johansson.

Beställningen gav Jordelit ett litet uppsving, men den riktigt stora framgången kom i samarbetet med olika golfbanor, exempelvis Hills i Mölndal, Nödinge, Brohof utanför Stockholm och PGA i Svedala.

I dag har familjeföretaget växt till 18 anställda varav 12 säljare och med en omsättning i fjol på 73 miljoner kronor, en ökning med 20 procent från året innan. 
Från att ha börjat i den där källaren i Lindome blev det flera flyttar när företaget växte och lokalerna snabbt blev för små. 2007 tog det fart på riktigt då de började samarbeta med Svenska Fotbollförbundet.

Och växtvärken håller fortfarande i sig. Just nu håller Thomas Johansson och hans manskap på att flytta sitt lager till nya lokaler i Lindome. Där väntar 2 000 kvadratmeter på att fyllas med gräsfrön, gödsel samt specialprodukter till golfbanor och fotbollsplaner.
Numera står företaget även på flera ben genom att även ha gett sig in i scooter-, moped- och vattenskoterbranschen. Och i lokalerna i Mölndal ska dagens lager snart byggas om till en verkstad och utställningslokal. 

Nu är det tio år sedan Jordelit blev officiell leverantör av gräs till Svenska Fotbollförbundet, vilket de var fram till och med förra året. Numera är de förbundets officiella utbildningspartner och Thomas Johansson och hans kollegor håller i utbildningarna av dem som ska sköta gräset. 

Och för ett par veckor var företaget med och levererade gräs till en hybridgräsplan på Kamratgården i Göteborg, en plan som består av både konstgräs och riktigt gräs. Men innerst inne brinner han för det äkta gräset.
– Gräs är en lunga, den producerar mer syre per kvadratmeter än vad skog gör. Gräsmattorna är viktiga för luften, säger han.