Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

När Kungälvs kommun och inte det kommunala bolaget Bagahus ansvarar, ska Bohus fästning bli ett mål för "dagliga besökare" och inte bara locka med stora arrangemang. Bild: Sebastian Lamotte

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fästningen ska locka var dag

Bohus fästning i Kungälv inleder säsongen med påskfirande. I kommunens regi blir det i år fler aktiviteter, men inte så stora evenemang som tidigare.

Säsongen för Bohus fästning inleds till påsk. Det är starten en säsong som omfattar många aktiviteter, men inte så stora evenemang. Nytt för i år är drop-in-vigsel på pingstafton, vilket har fått stort gensvar.
– Det är kostsamt med festivaler och andra stora arrangemang. I år satsar vi på att vara ett besöksmål för de dagliga besökarna. De kommer att upptäcka att det händer mer varje dag, säger Robert Hallman, verksamhetschef för näringsliv och kommunikation där även turismen ingår.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I fjol valde de styrande politikerna att göra det kommunala bolaget Bagahus vilande efter ett underskott i fjol på 1,5 miljoner kronor.
– Det är kopplat till byte av vd. Två vd på två år kostar pengar, säger kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S).
För att inte verksamheten ska landa i ett underskott i år igen så är uppdraget till kommunens förvaltning att samordna verksamheterna.
– Vi ska inte ha flera som ansvarar för samma sak, inte två som klipper gräs eller har hand om fastigheterna, säger Miguel Odhner.

Nu vill kommunledningen utreda möjligheter att samla flera turistmål under ett paraply.
– Vi har gett kommunchefen uppdraget att kraftsamla vad gäller besöksnäringen. Målsättningen är ett nytt avtal med Statens fastighetsverk, som förvaltar Bohus fästning, och Västra Götalandsregionen, säger Miguel Odhner.
En treårsbudget är antagen för besöksnäring och turism.
– Här ska vi försöka knyta ihop turismen. Marstrand är en stark destination med sin gästhamn och konsthallen Strandverket. Carlstens fästning drivs i privat regi men tillsammans med den aktören, med hotell och restauranger kan vi öka andelen turister som besöker Kungälvs kommun, säger Robert Hallman.

Närheten till havet och en intressant historia ska ge turismen en extra skjuts. För att locka fler till Bohus fästning har en utvecklingsplan i 13 punkter tagits fram i samarbete med Statens fastighetsverk.
– Det är en tioårsplan så utvecklingsområdena är spridda. Men vi har börjat att med ny teknik försöka levandegöra historian. I april startar ett projekt där filmare och programmerare ska jobba med datateknik, säger Robert Hallman.
Det finns en vision om att göra hela Fästningsholmen till ett besöksmål, vilket är ett av de 13 utvecklingsområdena.