Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I dag är det bara en ombyggnad av sträckan mellan Varekil och Skåpesund som finns planerad. Men kommunalrådet Kerstin Gadde vill se mer, bland annat en ny bro vid Svanesund.

Extra möte för beslut om infrastruktur

"Trafiksituationen till Orust och Tjörn är i dag helt oacceptabel", enligt S-kommunalrådet Kerstin Gadde. I veckan klubbar kommunstyrelsen flera förslag på åtgärder.

– Vi måste börja agera på allvar. Om regeringen kräver att vi skall ta emot fler turister får man också bevilja pengar till vägar och bro i vår region, säger Kerstin Gadde (S), kommunalråd på Orust.

Vid ett extra sammanträde på torsdag skall kommunstyrelsen fatta beslut om tre huvudkrav för den framtida trafiken. Förutom en fortsatt utbyggnad av Bohusbanan måste en ny bro vid Svanesund byggas – samtidigt som man rustar upp länsväg 160 mellan Tjörnbroarna och över Orust och Tjörn.

Den enda investering som överhuvudtaget finns för ö-kommunerna i dag är en ombyggnad av sträckan mellan Varekil och Skåpesund.

– Trafiksituationen vid Tjörnbroarna är kaotisk i dag. Trafikproblemen drabbar alla våra företag i Stenungsundsregionen. Vi ser torsdagens extra kommunstyrelse som en avstamp för en aktion där vi kan få ett beslut i brofrågan inom ett antal år, säger Kerstin Gadde.

Beslutet på Orust i veckan gäller det så kallade nordvästsvenska initiativet, som GP berättat om tidigare. Initiativet består av en rapport som föreslår ett antal åtgärder för att förbättra infrastrukturen i Stenungsundsregionen och där en bro vid Svanesund är den största frågan.

I rapporten föreslås till och med att man skulle kunna köra färjor mellan Tjörn och Stenungsund igen, parallellt med Tjörnbroarna, vid högtrafiktid.