Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Strandskyddet är upphävt, efter en seg process, så husen ligger nära strandkanten.

Exklusiva hus på forna Trälen

Volvos gamla semesterö är ett minne blott. De förfallna semesterhusen har rivits för att ge plats åt påkostade åretrunt-hus. Nu är tre visningshus på plats.

Trälen, som ligger en mil norr om Marstrand, köptes för tre år sedan av ett fastighetsföretag som ägs av Lars Jonsson. I samma veva startade arbetet med att återerövra öns riktiga namn – Lilla Fjellsholmen.

– Vi rev de gamla semesterstugorna i fjol. De var helt förfallna och vandaliserade efter att ha stått tomma i många år. Så började vi arbeta med vår idé om hur vi ville utveckla ön och utlyste en arkitekttävling, säger han.

Flera arkitekter lämnade in förslag och företaget fastnade för ett från tre arkitektstuderande. Deras examensarbete håller nu på att ta form på den forna semesterön.

– De har startat en firma och är starkt involverade i byggprojektet tillsammans med en arkitektprofessor, säger Lars Jonsson.

63 fristående hus

Tanken är att husen ska byggas på naturliga platser med minimal inverkan på naturen. Det kommer att byggas 63 fristående hus med tillhörande gästhus, sjöbod och båtplats och huspriserna varierar mellan 5,4 och 8,9 miljoner kronor. Till våren kommer även ett hus med lägenheter att börja byggas, ritat av Wingårdh Arkitekter.

– Husen byggs som åretruntboende, och vi hoppas att så många som möjligt blir det, säger Lars Jonsson.

Läs också: Nytt samhälle planeras på Trälen (2014-11-24)

Närmaste livsmedelsaffär ligger i Kärna och dit finns en bussförbindelse. Med bil tar det 40 minuter att ta sig till Göteborg. Men vägen är bitvis smal och krokig.

– Vi har inga möjligheter att påverka Trafikverket här, men vår förhoppning är att det blir en gång- och cykelbana intill vägen. Det är ju inte bara vi som bygger härute så det kommer att bli mer boende och mer trafik, säger Lars Jonsson.

Han hoppas att gång- och cykelbanan kan byggas i samband med att man gräver för kommunalt vatten och avlopp till ön.

– Husen ska stå på plintgrund och på vissa tomter behöver vi fylla ut. Det vi behöver spränga för är ledningsgator, fortsätter Lars Jonsson.

Gång- och cykelbana på bron

Bron som leder ut till ön bekostades en gång i tiden av Volvo. Den ska behållas men kompletteras med gång- och cykelbana. På ön finns också promenadstigar som behöver röjas.

Lars Jonsson som är uppvuxen i Lysekil, är väldigt glad över att bygget nu har kommit igång.

– Jag bor i USA sedan 30 år, men jag är ändå bohuslänning i hjärtat och vistas här en månad om året, säger han.

Den tidigare ägaren fick i en segdragen process igenom detaljplanen som innebar att strandskyddet blev upphävt. Därför kan Lars Jonsson och hans företag nu bygga alldeles vid strandkanten.