Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Elever prisades för projekt om Lygnerns vatten

Elever på Smedingeskolan och Fjärås Bräckaskolan har utforskat området vid sjön Lygnern för att lära sig mer om vatten och växt- och djurlivet omkring. Nu har de fått Vattenrådets miljöpris för arbetet.

Projektet Vattnet i skolan har pågått sedan 2017 och i Kungsbacka är det elever i årskurs sju på Smedingeskolan och lågstadieelever på Fjärås Bräckaskolan som arbetat med temat. De har bland annat gjort fältstudier vid Lygnern, exempelvis undersökt ekosystem och tagit vattenprover. Eleverna har även målat och byggt landskapsmodeller.
– Man kan få in många ämnen i projektet och eleverna har med alla sinnen fått uppleva naturen, säger projektledaren Maria Lindqvist, som är lektor i miljösystemanalys.
Hon betonar också att det handlar om kunskaper kring hållbar utveckling, vilket är en obligatorisk del av skolans läroplan.
– Eleverna får lära sig att vatten är en förutsättning för biologisk mångfald, vilket är grundläggande för att vi ska må bra och ha en hållbar utveckling. Det finns också forskning som visar att barn som har kunskap om naturen är mer benägna att skydda den.

Arbetet med vattnet är ett Lona-projekt, med stöd från Naturvårdsverket. I projektet samarbetar kommunerna runt Lygnern och Lygnerns vattenråd. I konkurrens med flera andra skolor fick Smedingeskolan och Fjärås-Bräckaskolan Vattenrådets miljöpris. Motiveringen var bland annat att de arbetat kring temat på ett inspirerande och positivt sätt. Nyligen fick de ta emot prissumman på 1 000 kronor per skola.
– Priset betyder mycket för eleverna, det visar att det är viktigt att vi vuxna lyssnar på barnen och ungdomarna.
Maria Lindqvist hoppas att projektet fortsätter även i höst.
– Vi jobbar för det, det finns ett väldigt stort engagemang.