Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/7

Elever höjer pulsen för ett bättre lärande

Med två 20-minuters pulspass i veckan har eleverna på Rydsbergsskolan i Lerum höjt sina betyg.

– Vi kan inte utesluta andra faktorer, men vi ser tydligt att de elever som haft pulsträning har höjt sina meritvärden och värdena ligger högre i dag när vi jämför med våra tidigare sjuor och åttor, säger skolans rektor Emil Beckman.
Receptet lyder pulsträning – för förbättrad inlärning, koncentration, minnesfunktion och koordination. Utan konkurrens eller tävlingsinslag.


För närvarande är det åtta klasser på Rydsbergsskolan som två gånger i veckan inleder sin skoldag med 20 minuter i idrottshallen. Ur högtalarna hörs musik med ett tempo på 150 slag i minuten, lämpligt för att eleverna inte ska ta ut sig för mycket. På väggen visar dataskärmar varje elevs pulsslag och det gäller att vara inom en blå eller grön zon, de zoner där hjärtat pumpar 65–75 procent av maxpulsen.
– I den zonen ökar blodflödet i hjärnan med 20 procent. Höjs pulsen mer tränas konditionen, men man får inte samma inlärningseffekt efteråt för då blir eleverna trötta, säger Magnus Sundell, idrottslärare och ansvarig för Puls för lärande, ett projekt som nu ingår i skolans ordinarie verksamhet. 


Till nästa termin kommer Puls för lärande att vara fullt utbyggt för eleverna i årskurs 7–9. Då kommer alla elever att ha personliga pulsband med sensorer och dessutom har skolan köpt in projektorer, crosstrainers, surfplattor och annan material för att pulslektionerna ska fungera fullt ut.
– Den här satsningen hade nog inte blivit av om vi inte haft rektorn med oss från början, säger Magnus Sundell.
För två år sedan inleddes planerna genom att ta del av aktuell forskning, göra studiebesök på en skola som redan infört systemet samt samla till föräldramöte.
– Det var knökfullt på föräldramötet, men när vi förklarat att det handlade om att höja studieresultaten så fick vi dem med oss. När vi hade samma möte i våras för våra nya elever kom det knappt någon. Det kändes som vi redan hade dem med oss.


Pulspassen är obligatoriska men påverkar inte idrottsbetyget. Det enda kravet är att eleverna ska ha koll på pulskurvan. 
– Jag tycker det är som att ha aktiv rast och umgås med kompisar. Jag känner att det är enklare att koncentrera sig efteråt och jag har höjt mig i alla ämnen, säger Emma Füleki.
– I början hade vi repstegar och bom och då var det lite långtråkigt, men nu har vi fler stationer som gör att det blir enklare att hålla sig i pulszonen, säger Jonathan Vikberg.
Inom kort ska de ansvariga föreläsa om träningen på en konferens i Stockholm och flera andra skolor har visat intresse av att ta del av Rydsbergsskolans erfarenheter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.