Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/16

Ekodukten över E6:an hade för tung betong

Det var i slutet av januari som den planerade ekodukten vid E6:an orsakade kaos och trafikstopp på grund av ett fel i konstruktionen. Nu står det klart att boven i dramat var felberäkningar.

De beräkningar som hade gjorts på hur pass mycket ekoduktens överbyggnad skulle klara av visade sig vara fel. Den blöta betongen i den välvda överbyggnaden var tyngre än man räknat med och därför började flera stöttor ge vika vid bygget av den unika djurbro över E6 norr om Kungsbacka tidigare i år.

Enligt ett pressmeddelande från Trafikverket gjorde felräkningen att trycket på vissa av stöttorna blev för stort, vilket ledde till att bygget fick stoppas i slutet av januari.

LÄS MER: Rasrisk vid brobygge orsakade kaos och totalstopp

Upptäcktes under natten

Det var under det nattliga arbetet med att gjuta överbyggnaden på den första etappen av bron som felet upptäcktes.
– På småtimmarna hördes ett ljud av stöttor under formställningen som knäcktes. Vi bestämde oss för att se över det hela och lyssna vidare och det fortsatte att knäppa längs formställningen. Då tog vi beslut att stänga av E6:an utifall att något skulle hända, sa Kristina Balot, projektledare för ekodukten vid Trafikverket.

Beslutet innebar att E6:an stoppades i båda riktningarna mellan Kungsbacka och Sandsjöbacka och orsakade ett stort trafikkaos. Vägen var avstängd i över ett dygn.

LÄS MER: Planerade ekodukten över E6:an rivs

Har börjat rivas

Sedan stoppe har delar av bron rivits. Men i början av april ska arbetet sätta i gång igen – med nya beräkningar som grund. Bron bedöms, trots stoppet, kunna bli klar på utsatt tid till juni nästa år. Bygget, som var planerat att kosta mellan 55 till 60 miljoner kronor, kommer att landa på en betydligt saftigare nota.

Unikt projekt

Syftet med den 32 meter breda och 64 meter långa så kallade ekodukten ska göra det möjligt för djur att ta sig över den stora motorvägen på ett tryggt sätt, bland annat att minska viltolyckorna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.