Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Trafiken på E6 i norra Bohuslän kommer att stoppas tills dess räddningsarbetet är klart. FOTO: Andreas Carlsson

Efter brandmannens död: Ingen släpps förbi olycksplatser

I fortsättningen kommer räddningstjänsterna i norra Bohuslän att stänga av E6 vid trafikolyckor. Ingen ska kunna köra förbi. Dödsolyckan i tisdags blev den utlösande faktorn, skriver Bohusläningen.

– Vid räddningsarbetet kommer vi att prioritera vår egen säkerhet högre på vägbanan. Vi kommer inte att släppa på trafiken förrän räddningsarbetet är helt avslutat. Förut har vi släppt på ena filen när vi i princip har varit klara, säger Gunnar Ohlén, räddningschef i Tanums kommun, till Bohusläningen.

Beslutet har tagits av räddningstjänsterna i Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Tanum, Sotenäs och Strömstad.

Vid dödsolyckan på E6 i tisdags blev en brandman från Munkedal påkörd av en bilförare. Denne trängde sig i hög fart emellan den avstängda filen där räddningsarbetet pågick och den öppna filen bredvid där andra bilar krypkörde. Brandmannen blev så svårt skadad att han avled.

Föraren krockade också med en brandbil och minst en personbil.

Räddningspersonal av olika slag utsätts för stora risker när de arbetar på vägen. Bara i år har två brandmän omkommit.

Det första fallet skedde utanför Sigtuna där en brandman blev påkörd och omkom. Det andra inträffade för två veckor sedan vid en trafikolycka på E4 i Skåne. En vajer från mitträcket brast och skadade tre brandmän, en av dem så allvarligt att han senare avled.

Gunnar Ohlén tror att det här är ett beslut som kommer att sprida sig över landet.

– Det är jag tämligen övertygad om. Framför allt kommunerna som har stora trafikleder funderar i de här banorna.

– Jag har haft kontakt med kollegor I Stenungsund och de resonerar på samma sätt. Problemen är desamma utefter hela E6.

Det är på de stora vägarna som de värsta farorna uppstår. På mindre vägar kan andra bilister ändå inte köra förbi olycksplatsen.

– Där blir det helt stopp.

Han tror inte att otåliga bilförare kommer att försöka vända och köra mot färdriktningen om båda körfälten i en färdriktning blir avstängda.

– Jag ser det som svårt att man ska kunna vända på vajervägar. Man får vänta helt enkelt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.