Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Pekar på felet. Ing-Marie Odbro visar ”taggen” med fel identitet sitter på soptunnan.

Drabbad av Renovas miss

För sju år sedan blandade Renova samman två soptunnor i Härryda. För Bengt Johansson och Ing-Marie Odbro, som alltid betalt sina avfallsräkningar i tid, slutade renhållningsföretagets misstag med ett krav på drygt 1 300 kronor.

Det var när Renova 2004 på uppdrag av Härryda kommun satte ”taggar” på sopkärlen i Härryda för att kunna identifiera dem vid vägning av sopor som det blev fel. Renhållningsbolaget blandade ihop ID-taggarna för två hushåll i Huvdaby.

Följden blev att grannarna sedan dess fått ”varandras” räkningar och därmed betalat för fel mängd sopor.

Bengt Johansson och Ing-Marie Odbro har under åren som gått betalat sina fakturor utan att fundera så mycket på beloppen. Grannen däremot, som har ett mindre hushåll, tyckte att beloppen på hans räkningar var lite för höga och hörde i höstas av sig till kommunen.

Vid den här typen av fel kan kommunen göra krediteringar tio år tillbaka, medan efterdebiteringar kan göras för de tre senaste åren. Det betyder att grannen får tillbaka 1 816 kronor och att Bengt och Ing-Marie kommer att få en faktura på 1 314 kronor.

Det fick de veta i början av januari genom ett sex rader långt brev från kommunens avfallsingenjör med rubriken ”Feldebiterat”. I den inledande meningen förklaras det att det kommit till ”kommunens kännedom att ni aldrig betalat vikten för det avfall ni har slängt i eran soptunna.”.

– Vi har alltid skött våra räkningar och betalat i tid. Då blir man bestört när man får ett brev med formuleringar som ”aldrig betalt” och där det saknas detaljerad information. Det är ju kommunens entreprenör som gjort fel. Inte vi, säger Ing-Marie Odbro.

För henne och Bengt Johansson handlar saken mer om principer och bemötande än om pengar.

Efter att hon svarat avfallsingenjören kom ännu ett kort brev från kommunen. I det meddelas att kravet efter konsultation med kommunjuristen kvarstår. Vidare redogörs för kravrutiner och information om att inkasso och kronofogden kan kopplas in.

– Det känns som att hon bara vill visa sin makt. Jag tycker inte att kommunen varit schyssta mot oss, säger Ing-Marie Odbro.

Avfallsingenjör Jeanette Hartung betonar att kommunen har rätten på sin sida.

– Det är ett svårt fall, men efter diskussion kom vi fram till den här lösningen. Jag förstår att de tycker att de gjort rätt för sig, men samtidigt är det deras hushåll som producerat mer sopor än de betalat för, säger hon.