Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder

När vintern kommer väljer de flesta en varm bil för att ta sig till jobbet. Karin Andersson tar på sig varma kläder för en cykeltur på en mil. Hon är en av deltagarna i projektet Vintercyklisten.

Karin Andersson har i många år cyklat till jobbet. Hon bor i Ucklum, i kommunens nordöstra hörn, och jobbar sedan 15 år som lärare i Koppersskolan i centrala Stenungsund. Men när vägarna blir istäckta och moddiga brukar cykeln bli kvar hemma och hon tar bilen. Bussförbindelsen mellan Ucklum och Stenungsund är inte den bästa.

Tillsammans med 104 deltagare fördelade på sex kommuner ingår hon nu i projektet Vintercyklisten.

– Det här blir min chans att prova cykling vintertid, lite av en utmaning faktiskt, säger hon.

Färden mellan hemmet och jobbet kan ta mellan 25 och 40 minuter, beroende på vind och väder. Fyra kilometer är det grusväg och det kan vara kämpigt. För ett par veckor sedan var det snömodd och då fick hon prova på vintercykling utan dubbdäck.

– Man blir nästan som en seglare som intresserar sig för vindprognosen. Att ta sig fram i motvind är verkligen motigt, säger Karin Andersson.

Cykling är en del av hennes vardag. Hon växte upp i Dalarna där hon cyklade en stor del av året. Det ger henne också den motion hon behöver. Familjens labrador hänger gärna med på en tur när matte har kommit hem efter jobbet. Och tonårsbarnen vill gärna använda bilen.

– Det som gör mig lite tveksam är om det blir is på grusvägen och en bit som jag ska ta mig fram på landsväg utan vägren. Där kanske jag får kliva av och stanna om det kommer bilar.

Hon tycker att det ska bli spännande att prova på dubbdäck, som hon aldrig tidigare har använt.

– För mig är det också angeläget att göra en insats för miljön och då är ju cykeln ett klart bättre färdmedel än bilen.

Det är också ett av syftena med Vintercyklisten.

– Vi jobbar för att minska energiåtgången. Många cyklar men när vintern kommer väljer de andra sätt att ta sig fram, säger projektledaren Rickard Waern.

Han hoppas att Vintercyklisten ska växa och att fler kommuner i Västra Götaland hakar på för kommande år.

Deltagarna ska under resans gång lämna sina synpunkter till projektledningen.

– Vi vidarebefordrar dessa till kommunerna för att de förhoppningsvis ska förbättra sin vinterväghållning. Vid en uppföljning 2017 får vi se hur det har gått, säger Rickard Waern.

Han har själv skaffat dubbdäck till sin cykel med föresatsen att trampa på de åtta kilometer han har till jobbet under vinterhalvåret.

FAKTA: Vintercyklisten

Ett projekt i samverkan mellan Västra Götalandsregionen Hållbart resande, Göteborgsregionens kommunförbund och de deltagande kommunerna Ale, Alingsås, Mölndal, Lidköping, Stenungsund och Öckerö. Syftet är att uppmuntra till cykling året om.

Under perioden 14 december-14 mars cyklar deltagarna minst tre dagar i veckan till arbete eller skola. De får stöd av cykelinspiratör, dubbdäck och ett startpaket med tillbehör.

Cyklisterna rapporterar om sina resvanor och hur det är att cykla vintertid.