Det blir ingen överdäckning av E20

ANNONS
|

– Den lösning alingsåsborna har sett framför sig är inte den vi kommer att arbeta vidare med, det är viktigt att det kommer ut, säger Jörgen Einarsson, planeringschef för Västsverige på Trafikverket.

GP har tidigare skrivit att Trafikverket har beslutat att göra om E20 genom Alingsås, sträckan Hedvigsberg-Kristineholm, till en fyrfilig motorväg. I många år har det funnits planer på en överdäckning, att delar av E20 skulle sänkas ned och täckas. Men de planerna har efter en geoteknisk undersökning visat sig bli alltför dyra. Grundvattnet är för högt.

– Vi har konstaterat att det är väldigt höga flöden. Den tekniska lösningen fungerar inte, den blir för dyr, säger Jörgen Einarsson på Trafikverket.

ANNONS

Nedsänkningen skulle bli runt 50 procent dyrare än beräknat enligt Jörgen Einarsson, och inte rymmas inom Trafikverkats avsatta budget på 880 miljoner kronor.

– Jag väljer att inte se det som en besvikelse. Och jag tror att alingsåsarna är ganska luttrade, E20 ligger där den ligger, säger Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Han ser i stället positivt på arbetet de har framför sig.

– Drygt 800 miljoner skapar goda förutsättningar för en trafiksäker motorväg genom Alingsås, säger han.

Nu tittar Trafikverket och Alingsås kommun på andra tänkbara förbindelser.

– Vi jobbar vidare och har en bra dialog med Trafikverket. Vi ska skapa en bättre trafiksituation i Alingsås, säger Daniel Filipsson.

Men vad det finns för tänkbara lösningar på hur man ska kunna ta sig från den ena sidan av E20 till den andra vill de inte säga.

– E20 utgör en barriär för lokaltrafiken. Men vi säger inte hur vi löser det ännu. Jag vill inte nämna vilka lösningar som kan bli tänkbara, säger Jörgen Einarsson.

Målsättningen är att byggstarten blir i enlighet med den nationella planen, senast 2019.

ANNONS