Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

De vill inte ha tung trafik

"Gärna nya grannar, men ingen tung trafik på Frölundagatan." Så kan man sammanfatta vad de boende i Solängen i Mölndal känner för det nya bostadsområdet Åby Stallbacke som just nu detaljplaneras. Oron för att få sina hus sönderskakade är stor.
Det smått idylliska Solängen, strax norr om Åby travbana, kommer inom några år att få nya grannar. Hästar ska bytas ut mot människor och just nu detaljplaneras 750 nya bostäder av varierande slag i stallbackeområdet.
- Vi tycker det ska bli väldigt trevligt att få ett nytt bostadsområde som närmsta granne, säger en av de boende längs Frölundagatan, Ulla Uddh. Men vi vill inte ha busstrafik här. Vi är rädda för att husen skakar sönder.
Hon har bott i sitt trivsamma hus i över 30 år och vittnar, liksom många av hennes grannar, om hur porslinet skakar sönder i skåpen och tapeterna spricker när tung trafik passerar längs gatan. Husen ligger i regel direkt mot Frölundagatan med endast en smal trottoar och häck mellan gatan och husväggen. Trädgårdarna ligger på baksidan.
Inom Solängsområdet går det idag små lokala bussar. Och så vill de boende att det ska vara även i framtiden. För redan idag skakar husen kraftigt när buss 773 som trafikerar sträckan Landvetter-Volvo passerar. Marken som husen i Solängen vilar på består av lera och husen är inte byggda för att klara kraftiga vibrationer.

- Förut fanns en skylt som förbjöd ett axeltrycket över 3,5 ton på passerande fordon. När vi påpekade det togs skylten bort. Vi vill ha tillbaka den, säger Bertil Lindkvist, och påminner sig en gammal karta där Solängen benämndes Åby heds sanka komarker.
En liten antydan om markens beskaffenhet.

Jan Kristoferson på Stadsbyggnadskontoret har tagit del av den skrivelse och namninsamling som de boende skickat till kommunen och förklarar att man inom kort ska göra en rad provpålningar samt göra test med både schaktmaskiner och köra bussar längs gatan. Vibrationerna i marken ska kartläggas och mätutrustning finns redan på plats. Dessutom ska man noga besiktiga husen, både före och efter testen för att se vilka effekter själva byggprojektet kan tänkas få, men även trafiken.
- Visserligen får vi en bättre täcknig om kollektivtrafiken får gå längs med Frölundagatan, men blir det problem med busstrafiken får vi överväga andra lösningar, försäkrar Jan Kristoferson.
- Vi ska ju inte skapa problem.

Däremot tror han inte det blir så väldigt mycket mer trafik längs Frölundagatan efter att det nya bostadsområdet är på plats.
- I dag passerar mellan 4 500 och 5 500 bilar per dygn. Vi räknar med en ökning på cirka 1 500 bilar per dygn.

Den stora trafikökningen ska istället hamna på en ny matarled som ska avlasta Frölundagatan.
Men Ulla Uddh och hennes grannar är skeptiska. Hur ska man få bilisterna att välja en annan väg som kanske upplevs som en omväg?
- Visar det sig att området inte tål mer trafik kan man i värsta fall stänga Frölundagatan för genomfartstrafik, säger Jan Kristoferson.