Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/13

De glömmer aldrig Scandinavian Star

Den 7 april 1990 väcktes kustbevakarna Reine Nygren, Ingemar Ohlin och Stig Larsson från Lysekil klockan 03.20 på morgonen. Först trodde de att det handlade om en övning eller mindre incident.

Några timmar senare förstod de att 159 människor omkommit i branden på Scandinavian Star.

Läs också: 25 år sedan Scandinavian Star-olyckan

– Det var först dagen efter som alla känslor kom, säger Stig Larsson, som fungerade som informell räddningsledare ombord på Scandinavian Star ute till havs. Jag minns att jag började gråta när kistorna med avlidna körde från Lysekil och kyrkoklockorna ringde. Det har förföljt mig under lång tid.

– Det allra värsta var att se alla barn ombord på fartyget som hade dött, säger Reine Nygren, som också var ombord på Scandinavian Star under räddningsarbetet.

När vi möter de gamla kustbevakarna Reine Nygren och Ingemar Ohlin är de ute på promenad i ett soligt Lysekil. Minnena väcks snabbt till liv när de tittar bort mot kajen där Scandinavian Star lades vid kajen. Det var vackert väder även den 7 april för 25 år sedan när personal från Kustbevakningens sambandscentral i Kungshamn ringde hem till Nygren, Ohlin och Larsson i Lysekil.

– Den information jag fick vid det första telefonsamtalet var att det brann ombord på ett fartyg som låg strax väster om Väderöarna, säger Ingemar Ohlin. Jag trodde till en början att det handlade om en mindre incident på en båt.

Reine Nygren trodde först att det var övning och att han bara skulle åka ut till havs och vända tillbaka hem igen.

– Jag sa till min fru att jag snart skulle vara tillbaka, säger han.

Klockan 04.00 var Reine Nygren, Ingemar Ohlin och skepparen Stig Larsson ombord på Kustbevakningens båt 244, som låg förtöjd i norra hamnen i Lysekil. Färden ut mot Scandinavian Star kunde börja.

– När vi passerade utsidan av Hållö i närheten av Smögen såg vi branden på långt håll och kontaktade räddningstjänsten i Kungshamn för att få med rökdykare ut till fartyget, säger Reine Nygren.

Det tog ungefär 45 minuter för rökdykarna att göra sig klara och packa ombord all utrustning innan de åkte ut till havs igen.

Det rådde febril aktivitet på flera håll. Det första brandtillbudet på Scandinavian Star inträffade strax innan klockan 02.00 enligt en rapport från socialstyrelsen. Ytterligare en brand inträffade en stund senare. Den svenska sjöräddningen fick den första indikationen om brand i fartyg på väg från Oslo till Fredrikshamn mellan kl två och halv tre.

En stund senare och tog beslut att skicka ut 3 helikoptrar och 12 svenska båtar från sjöräddningen och kustbevakningen. Även båtar från Danmark och Norge kallades in för att delta i insatsen. Kustbevakningens båt 244 var ett av flera fartyg som deltog i insatsen nära Väderöarna där Scandinavian Star låg.

En hel del människor hade lyckats lämna fartyget i livbåtar och togs ombord på andra fartyg, bland annat Stena Saga och Stena Nordica. Ett antal skadade räddades med helikopter.

– Jag utsågs till en slags informell räddningsledare ombord på Scandinavian Star, säger Stig Larsson. Under själva räddningsarbetet kände jag inte så mycket utan det handlade om att hjälpa brandmännen ombord. Det var också mitt förslag att fartyget skulle bogseras till Lysekil eftersom det fanns kajer och annan typ av utrustning där.

Ingemar Ohlin tog samtidigt över ansvaret som skeppare på KBV 244 och körde Scandinavian Star i cirklar.

Räddningsarbetet var stundtals mycket dramatiskt och fartyget fick länspumpas för att få ut det vatten som använts för att bekämpa branden. Fartyget hade nämligen fått slagsida.

Reine Nygren tog sig ombord i aktern med ett par brandsprutor som skulle lämnas över till räddningsledaren Larsson som fanns långt framme i fartyget.

– Jag såg massvis med människor i fartygets korridorer som dött i samband med branden, säger Reine Nygren. Det var först på kvällen som vi förstod hur många människor som hade omkommit.,

Scandinavian Star bogserades sakta in till Lysekil. Först på kvällen hade bogserbåtar lyckats dra fartyget in till kaj. Det tog flera dagar att få stopp på branden.

– Vår uppgift när fartyget väl låg vid kaj var att se till ingen obehörig lyckades ta sig ombord, säger Reine Nygren. Representanter från media gjorde i stort sett allt för att få bilder inifrån det eldhärjade fartyget.

Besättningen ombord på KBV 244 kunde lägga till i norra hamnen och bege sig hemåt först sent på kvällen. Både Reine Nygren och Ingemar Ohlin tycker att det är bra att det ska göras en ny utredning av olyckan. De tycker att det finns massa märkliga omständigheter kring olyckan som borde granskas närmare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.