Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sommarlovsentreprenörer.

De driver "eget" på lovet

Kanske kommer några bli företagare "på riktigt". För andra blir det en nyttig erfarenhet att ta med sig in i yrkeslivet. På torsdag börjar äventyret för 20 utvalda sommarlovsentreprenörer.

Kanske kommer några att bli företagare ”på riktigt”. För andra blir det en nyttig erfarenhet att ta med sig in i yrkeslivet. På torsdag börjar äventyret för 20 utvalda sommarlovsentreprenörer.

Begreppet sommarlovsentreprenörer har funnits sedan 1999 då Sollefteå kommun gav sommarlediga ungdomar möjlighet och hjälp att driva sitt eget företag under några veckor.

Nu har konceptet spridit sig över landet och finns i 66 kommuner.

I Kungsbacka anmälde 34 ungdomar sitt intresse. 20 av dem inleder på torsdag sin kick off-vecka då man snabbutbildas i bland annat bokföring, försäljning och marknadsföring. Deltagarna kommer också att få en bankkontakt och träffa lokala entreprenörer som ska inspirera.

Sanna Holmberg, 16 och Joel Georgy, 15, har sina affärsidéer klara och tänker lägga större delen av sommaren på sina företag. Sanna Holmberg har som mål att så småningom kunna försörja sig som frilansfotograf.

– Därför tänkte börja med att försöka få fotografera bröllop, festivaler och barnkalas. Det låter spännande och intressant att driva ett eget företag och en stor fördel är att man kan påverka sina arbetstider, säger hon.

Joel Georgy har i fem år byggt longboardar hemma i förrådet – ett förråd som utrustats med hydraulikpressar, sågar och annan nödvändig utrustning. Nu ska hobbyverksamheten bli lite mer allvar.

– Jag vill bli företagare och antingen tillverka longboardar eller syssla med datorer. Min 19-åriga storebror är en förebild. Han startade sitt första företag när han var 13, säger Joel Georgy.

Både Sanna och Joel är väl medvetna om vad av många upplevs som jobbigast med företagande: att sälja sina produkter eller tjänster. Men de har en del idéer.

– Jag har en fotoblogg med mellan 500 och 1 000 unika besökare per dag. Där tror jag att jag kan nå många, säger Sanna Holmberg.

Joel Georgy umgås en del med olika gäng som åker longboard.

– Det är ett bra tillfälle att låta intresserade känna på produkten och testa. Hittills har jag inte fått en enda negativ kommentar. Men jag tänker också använda Facebook, Twitter och andra sociala medier, säger han.