Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Eldrivna minibussar kan fylla en viktig funktion när p-platser försvinner i städerna. Bild: Autonomous Mobliity

Buss utan förare testas i Härryda

När städer förtätas och p-platser försvinner växer kraven på nya färdsätt. I jakten på innovativa transportmedel ska Härryda kommun testa självkörande elbussar.

Det planerade området Landvetter södra och nya bostäder i Mölnlycke centrum gör behovet av smarta trafiklösningar allt mer aktuellt i Härryda. Det är bakgrunden till att kommunen ville delta i projektet S3, Shared shuttle services. S3 är en del i ett av regeringens samverkansprogram, med syfte att hitta nya sätt att förflytta sig.
– I framtidens städer vill man få bort biltrafik och bygga p-hus i utkanterna. Det blir svårare att ta sig till jobb och bostäder. Då kan självkörande fordon vara till nytta för att transportera människor, säger Birger Löfgren, projektledare på RISE Viktoria, som ansvarar för projektet i Göteborgsregionen.

Just nu pågår processen med att få alla tillstånd klara, men går allt som planerat kommer självkörande bussar testas i trafiken på Lindholmen och vid Chalmers i Johanneberg under våren. Under en dag i maj ska minibussen även vara på plats i Mölnlycke. 
Enligt Frida Barrett, projektledare på Härryda kommun handlar satsningen om att få kunskap och idéer om framtida transportmedel.
– Vi vill ta del av det strategiska tänket. De självkörande bussarna ska inte ersätta vanlig kollektivtrafik utan bli ett komplement.
Elbussarna kör i cirka 20–30 kilometer i timmen och kan ta sig fram på smalare gångvägar. När de visas i Härryda kommer de dock inte vara förarlösa utan personal ska åka med.
– Det är en chans för oss att visa upp nya framtida möjligheter för allmänheten. De som vill får prova och jag tror att många är öppna för det här, säger Frida Barrett.

Det är första gången som självkörande bussar testas i blandad trafik i Sverige, men på andra håll i Europa är liknande projekt redan igång. Birger Löfgren beskriver satsningen som ett utvecklingsprojekt, men tror att självkörande bussar kommer att rulla på gatorna på riktigt om några år. 
– Det pågår en utredning om lagstiftningen som måste bli klar, men sedan tror jag att det finns en marknad.

Även kommunstyrelsens ordförande i Härryda Per Vorberg (M) är entusiastisk. Han hoppas att Landvetter södra kan bli en typ av testarena för självkörande fordon.
– Vi vill ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar och tanken är att planera hela Landvetter södra för att kunna använda autonoma fordon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.