Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Brinner för att lära unga driva företag

Gymnasieläraren Bella Gillenäng arbetar aktivt för att få in mer entreprenörskap i utbildningen och för att fler elever ska starta företag. Nu prisas hon som Västsveriges bästa lärare i Ung företagsamhet.

– Det är elever som nominerat mig så det känns jätteroligt, säger hon. 

Mimers gymnasium i Kungälv satsar på företagande och skolan har bland annat fått bidrag från Skolverket för ett entreprenörsprojekt. 
– Det har vuxit mycket. När jag började jobba här 2015 var det två program som var med i Ung företagsamhet, nu är det nio stycken, säger Bella Gillenäng. 

Ung företagsamhet (UF) innebär att eleverna får starta och driva ett eget företag under ett läsår. 
– Det gör att eleverna får ta eget ansvar, de måste vara lösningsorienterade och blir medvetna om sig själva, sitt ansvar och sina möjligheter, säger Bella Gillenäng. 

Hon har själv drivit två företag och är i dag lärare på Handels- och administrationsprogrammet. Dessutom är hon förstelärare i entreprenörskap. Hon tycker det är viktigt att eleverna får prova sina idéer och att de får kontakt med näringslivet. 
– Vi har startat något som vi kallar för Draknästet där eleverna får presentera sina affärsidéer för företag här från Kungälv. 

Eleverna får professionella råd från företagarna och kan bli ”sponsrade” med några hundra kronor. Andra saker de gör på skolan är att ha en speciell UF-dag, vara med på UF-mässan i Göteborg och ordna en reklamfilmsgala. 

Bella Gillenäng och hennes kollegor har också arbetat för att få in entreprenörskap och företagande på fler program. 
– De som går estetprogrammet till exempel, om de vill ha egna bokningar och spelningar behöver de kunna detta. Eller de som går bygg och vill starta eget företag i framtiden, säger hon. 

Flera elever nominerade Bella Gillenäng till årets västsvenska UF-lärare. Därefter fick hon själv svara på frågor och berätta om sitt arbete. Nu har hon chans att bli årets UF-lärare på SM i maj. 
– Nu blir det ännu mer skrivande och de vill ha konkreta siffror och resultat, säger hon. 

För Bella Gillenäng är det bästa att se elevernas utveckling. Hon har arbetat med Ung företagsamhet på olika sätt i 20 år. 
– Det spelar ingen roll om det går bra eller dåligt, det viktiga är processen. Men jag har 20-25 tidigare elever som i dag driver de företag som de startade som UF-företag. Det är roligt! 

Till nästa år hoppas hon att Mimers gymnasium ska få utmärkelsen som Årets UF-skola. Och att skolan ska få en valbar entreprenörsprofil i framtiden.