Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Båtägarna svek Orusts hamnar

De chockhöjda avgifterna i tre av Orusts gästhamnar gav färre besökare. Trots det väljer kommunstyrelsen att inte sänka priserna till nästa år.

I fjol höjdes hamnavgifterna på Käringön, Gullholmen och i Mollösund med en hundralapp. Och även nästa säsong kommer båtturisterna att få betala 300–510 kronor för ett dygn. Kommunstyrelsen har enats om att ligga kvar på den nivån och fullmäktige väntas nu klubba beslutet.

Samtidigt minskade i somras besöksfrekvensen i Orust mest populära hamnar med 10-13 procent, enligt den interna sammanställning som gjorts.

– Men vi vet ju inte vad minskningen berodde på. Det blåste och var en tråkig sommar. Det är svårt att utläsa något efter en enda säsong så vi fortsätter med en till innan vi utvärderar, säger Kerstin Gadde (S) kommunstyrelsens ordförande.

I Kungälv har avgifterna däremot varit oförändrade och där finns heller ingen vikande tendens för båtturismen. Tjörn och Stenungsund, som också behållit sina avgifter, har haft en marginell minskning av gästnätterna under 2015.

Inte heller hamnarna i norra Bohuslän valde att följa Orusts exempel med kraftig avgiftshöjning. I bland annat Lysekil, Fjällbacka och Strömstad kostar det 200 kronor och uppåt att angöra hamnbryggan för en natt under högsäsong.

Kerstin Gadde poängterar dock att den höga avgiften på Orust bara gäller under högsäsong. Nytt för kommande år blir en något lägre avgift under mellansäsong. Medan det på för- och eftersäsong ska kosta en hundralapp att besöka någon av kommunens åtta gästhamnar, oavsett båtstorlek.

I Orust finns ingen turistchef. Kommunen ingår i Södra Bohuslän Turism AB, men Jan Eriksson, kommunchef, är ytterst ansvarig.

– Det gäller att få verksamheterna att gå ihop, att få balans mellan intäkter och utgifter.

Även han tycker att det är för tidigt att dra några slutsatser av årets minskade besöksfrekvens.

– Nu är det viktigt för oss att se över värdskapet. Vad möter båtturisterna i hamnen? Är det något vi kan utveckla?

Om ett år är det enligt kommunchefen dags att analysera.

– Vi vet ju att det kan variera från år till år vilka hamnar som är populära. Och om det visar sig att hamnavgiften avskräcker så får vi fundera över om vi kan öka servicegraden eller kompensera på något sätt, säger han.

Björn Martinsson, chef för affärsdrivande verksamheter i Orust kommun är trots det minskade antalet gästnätter nöjd med det ekonomiska resultatet, som blivit det bästa på fyra år.

– Vi lyckades öka intäkterna och gick från 2,9 miljoner kronor de senaste åren till tre miljoner i år, säger han.