Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Västtrafiks vd Lars Backström. Bild: Anders Ylander
Västtrafiks vd Lars Backström. Bild: Anders Ylander

Allt färre tror på att åka buss, spårvagn eller tåg i framtiden

Fler tar cykeln och fler tror att bilåkande kommer bli populärare. Men när Västtrafik frågade invånarna i Västra Götaland om kollektivtrafiken var det inte alls lika många som trodde på att resa kollektivt som förra året.
– Det var ju jobbigt att se först, men när man får lite mer distans till svaren så övergår det till en sporre att jobba ännu hårdare, säger kollektivtrafikbolagets vd Lars Backström.

För tredje året i rad har Västtrafik frågat resenärer i Göteborg och resten av Västra Götaland ser på resandet i regionen.

Enligt kollektivtrafikbolagets vd Lars Backström är det vissa saker som inte har förändrats så mycket; folk önskar fortfarande mindre biltrafik och att kollektivtrafikens framkomlighet ska prioriteras, samt att mer pengar ska investeras i bussar, spårvagnar och tåg.

– Men i år är det några saker som sticker ut, som är färgat av pandemin. Det är tydligt att cykeln är den stora vinnaren, man cyklar mer och ser sig själv cykla mer i framtiden, säger Lars Backström.

LÄS MER: Blödande kollektivtrafik kräver mer stöd

2019 sa 63 procent att de tror på mer kollektivt resande i samhället. I år har den siffran dalat till 41 procent.

– Jag tror att det är en direkt konsekvens av pandemin. Det uppfattas kanske som mer tryggt eller som en mindre smittorisk att gå, cykla eller sätta sig i en egen bil, säger Lars Backström.

Enligt prognosen kommer Västtrafik ha tappat 1,1 miljarder kronor i intäkter under 2020. Bild: Robin Aron
Enligt prognosen kommer Västtrafik ha tappat 1,1 miljarder kronor i intäkter under 2020. Bild: Robin Aron

Fler tror på bilen

Förra året trodde dessutom 12 procent att det kommer bli vanligare att ta bilen under de kommande åren. I år var det hela 26 procent som trodde på bilen.

Hur känns det, att folk inte tror på kollektivt resande på samma sätt längre?

– När jag såg det först blev jag lite förvånad att det har fått ett så stort genomslag, men samtidigt är det inte otänkbart att jag själv hade svarat likadant så egentligen är det inte så överraskande. Det var ju jobbigt att se först, men när man får lite mer distans till svaren så övergår det till en sporre att jobba ännu hårdare, säger Lars Backström.

Folk har också svarat på vad de tror skulle vara den vanligaste anledningen till att de ändrar sina resvanor de kommande åren. Nytt arbete, studier eller att man går i pension är vanliga svar men de flesta uppgav pandemin eller smittrisk som skäl.

LÄS MER: Västtrafiks nya kontrollmetod: selfiepinnar

Tolkar ni det som att ni inte har gjort tillräckligt för att folk ska känna sig trygga från smitta i kollektivtrafiken?

– Nej, jag tror det här är en konsekvens av att vi vet att pandemin är här och det kommer väldigt nära när en nära anhörig är sjuk eller kanske har gått bort. Det blir också anledningen till att man själv vidtar åtgärder, säger Lars Backström.

– Så nej, jag skulle inte säga det, det är en direkt konsekvens av de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten har informerat om. Sedan ska vi givetvis fortsätta göra det som vi kan för att skapa förutsättningar för fysisk distansering och fortsätta pusha för att fler går och cyklar.

Om resultatet: ”Det är en ögonblicksbild”

Samtidigt poängterar Backström att man inte kommer ställa om en hel verksamhet baserat på undersökningen.

– Det är viktigt att komma ihåg att det är en ögonblicksbild och att man inte ska dra för stora eller snabba växlar på resultatet. Det har sällan varit viktigare att öka det hållbara resandet och våra långsiktiga strategier, mål och satsningar ligger kvar, säger han och ifrågasätter om hur folk kände i maj och juni, när frågorna ställdes, förutspår hur vi kommer agera framöver.

– Tittar man tillbaka på tidigare kriser, terror, ekonomiska kriser, pandemier, så tenderar vi människor att ganska snabbt gå tillbaka till något vi gjorde innan. Därför är det viktigt att vara uthålliga och följa hur resandet utvecklas, för att se hur vi kan arbeta för att både anpassa oss men också utveckla vårt erbjudande.

LÄS MER: Spårarbete vid Stigberget – stora störningar i spårvagnstrafiken

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.