Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

6 000 sprängfyllda Friggebodar

På söndagen skedde genomslaget i den 1,8 km långa järnvägstunneln genom Kattleberg på sträckan mellan Göteborg och Trollhättan.

Arbetet har följd den uppsatta tidsplanen och budgeten. Men även om genomslaget är i hamn är tunneln ännu inte klar. Fortfarande återstår en del sprängningar. Därefter ska bland annat förstärkningar göras och mellanväggar gjutas.

- Trafikstarten på dubbelspåret genom tunneln beräknas ske som planerat i augusti 2012, säger Malin Odenstedt Lindhe, projektledare för deletappen Hede–Älvängen.

Hittills har det sprängts bort berg motsvarande 6 000 sprängfyllda fyllda friggebodar och borrats spränghål motsvarande sträckan Göteborg och Berlin.

Arbetet med att bygga dubbelspår och en fyrfilig väg mellan Göteborg och Trollhättan har pågått sedan 2004.