2008: Halvtid för tunnelbygge

ANNONS
|

- Det känns alltid lite nervöst inför ett genombrott, men allt har gått bra, sade Banverkets informatör Nellie Larsson till TT sedan Åsa ätit sig fram till mellanpåslaget.

Knappt tjugo personer var på plats 150 meter under markytan för att bevittna händelsen.

Betydligt fler kunde i efterhand se hur det gick till via film på nätet och på storbildsskärm i Grevieparken i Grevie. Och givetvis passade tunnelfolket på att fira efteråt.

Sliter hårt på utrustningen

Nu väntar två månaders paus i tunneldrivningen, då borrmaskinen ska ses över och få nya delar. Den nyckfulla Hallandsåsen, där partier med mycket hårt berg avbryts av starkt vittrade och sprickrika områden, sliter kraftigt på utrustningen. Uppehållet för översyn och service ska också ge säkrare underlag för bedömning av slutdatum och slutsumma för projektet, som ursprungligen inleddes 1992. Än gäller uppgiften att tunneln ska vara klar 2012 till en kostnad av 7,5 miljarder kronor.

ANNONS

Långsammare än beräknat

Mellanpåslaget är den arbetstunnel som byggdes när man en gång tänkte sig att angripa berget inte bara från norr och söder, utan även från två håll mitt på. Åsa har borrat sig fram 2,5 kilometer genom åsen söderifrån och successivt klätt in det borrade tunnelröret med betong. Totalt är nu lite mer än hälften av tunnelbygget klart. I ett pressmeddelande konstaterar Skanska-Vincis projektdirektör, Anders Rehnström, att borrningen hittills har gått långsammare än beräknat. Förseningen är mer än ett halvår. Men Rehnström är nöjd med resultatet. "Vi bygger en tät och stabil tunnel och har en säker metod som uppfyller alla tekniska och miljömässiga krav", förklarar han.

Tunnelbygget genom Hallandsåsen inleddes 1992. Men den dåvarande borrmaskinen, Hallborr, orkade inte.I stället började man gräva och spränga sig fram, men det arbetet avbröts efter skandalen med tätningsmedlet Rhoca Gil 1997.Hösten 2005 återupptogs arbetet, nu med en 200 meter lång specialbyggd borrmaskin, kallad Åsa. Den går från söder till norr och klär samtidigt in den färdiga tunneln med betong.Hallandsåsprojektet består av två 8,6 kilometer långa parallella tunnelrör. Nu borras det östra röret. När det är klart demonteras maskinen och får sedan börja borra det västra röret söderifrån.När järnvägstunnlarna står klara ökar tågkapaciteten på den här delen av Västkustbanan från fyra till 24 tåg per timme. Banan kommer också att klara betydligt tyngre godståg än nu.

Källa: Banverket.

ANNONS