Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

2008: Halvtid för tunnelbygge

Båstad 10 april 2008: Det brakade till, så blev tunnelborren Åsas jättelika borrhuvud synligt. Borren nådde fram till mellanpåslaget mitt på Hallandsåsen och markerade därmed halvtid i det besvärliga tunnelbygget.

- Det känns alltid lite nervöst inför ett genombrott, men allt har gått bra, sade Banverkets informatör Nellie Larsson till TT sedan Åsa ätit sig fram till mellanpåslaget.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Knappt tjugo personer var på plats 150 meter under markytan för att bevittna händelsen.

Betydligt fler kunde i efterhand se hur det gick till via film på nätet och på storbildsskärm i Grevieparken i Grevie. Och givetvis passade tunnelfolket på att fira efteråt.

Sliter hårt på utrustningen

Nu väntar två månaders paus i tunneldrivningen, då borrmaskinen ska ses över och få nya delar. Den nyckfulla Hallandsåsen, där partier med mycket hårt berg avbryts av starkt vittrade och sprickrika områden, sliter kraftigt på utrustningen. Uppehållet för översyn och service ska också ge säkrare underlag för bedömning av slutdatum och slutsumma för projektet, som ursprungligen inleddes 1992. Än gäller uppgiften att tunneln ska vara klar 2012 till en kostnad av 7,5 miljarder kronor.

Långsammare än beräknat

Mellanpåslaget är den arbetstunnel som byggdes när man en gång tänkte sig att angripa berget inte bara från norr och söder, utan även från två håll mitt på. Åsa har borrat sig fram 2,5 kilometer genom åsen söderifrån och successivt klätt in det borrade tunnelröret med betong. Totalt är nu lite mer än hälften av tunnelbygget klart. I ett pressmeddelande konstaterar Skanska-Vincis projektdirektör, Anders Rehnström, att borrningen hittills har gått långsammare än beräknat. Förseningen är mer än ett halvår. Men Rehnström är nöjd med resultatet. "Vi bygger en tät och stabil tunnel och har en säker metod som uppfyller alla tekniska och miljömässiga krav", förklarar han.