Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Nils Petter Nilsson

Över 1000 nya bussförare behövs i länet

Det råder stor brist på bussförare i Västra Götalands län. Närmare 1400 bussförare väntas behövas de kommande åren, visar en ny rapport från Transportföretagen.
– Det är en allvarlig situation och måste tas på största allvar från branschens håll, säger Caj Louma vid Transportföretagen.

Fram till år 2020 kommer 1395 bussförare behöva rekryteras i Västra Götalands län. Samtidigt som behovet av bussförare ökar uppger 42 procent av företagen med rekryteringsbehov i länet att de har haft svårt att rekrytera bussförare det senaste året. Det visar en ny rapport från branschorganisationen Transportföretagen, vilket även SVT rapporterat om.

– Den stora orsaken är att det är stora pensionsavgångar de kommande åren och en ökad efterfrågan på både kollektivtrafik och beställda busstransporter under den pågående högkonjunkturen, säger Caj Louma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

I Västra Götalands län är ungefär 26 procent av bussförarna i 60-årsåldern. Bara inom det närmsta året väntas cirka 200 bussförare i Västra Götalands län gå i pension.

Caj Louma är chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.. Bild: Transportföretagen

– Det är ett problem som branschen redan har i dag, det är en allvarlig situation och måste tas på största allvar från branschens håll. Om vi inte lyckas lösa problemet kommer det bli en väldigt svårt att ha de här transporterna vi har i dag, säger Caj Louma.

Vill ha utökat CSN för körkort

Enligt honom behöver man arbeta mer aktivt med till exempel Arbetsförmedlingen för att informera arbetssökanden om att det finns en stor efterfrågan på personal i branschen. Samtidigt menar han att frågan måste diskuteras på politisk nivå då utbildningssystemet måste diskuteras.

Ett av Transportföretagens förslag är att det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande ska utökas att även omfatta C- och D-körkort.

– Vi är positiva till CSN-beslutet, men när man införde det så drog man en gräns vid b-körkort, när det samtidigt är stor brist på buss- och lastbilschaufförer i landet. Där tycker vi att möjligheten borde vara större.

Även Västtrafik stöttar förslaget.

– Vi ser positivt på förslaget om att öka utöka CSN-lånet, det ställer vi oss bakom, säger Jarl Samuelsson, chef för affärsenheten på Västtrafik.

Västtrafik inte oroliga

Västtrafik upphandlar sin trafik av olika bussbolag och ansvarar därmed inte för rekryteringen av bussförare som ligger på arbetsgivarna. Men bristen på bussförare skulle drabba dem hårt.

– Vi har ju kontinuerliga diskussioner med våra partner och diskuterar många frågor, men förarfrågan är en viktig punkt som vi pratar om, säger Jarl Samuelsson.

Han berättar att man i dagsläget kan känna av förarbristen under sommartid då många går på semester och det är svårt att hitta timanställda som kan hoppa in. Men i nuläget känner han ingen oro för framtiden.

– Vi bevakar kontinuerligt att det fungerar, men har arbetsgivarna ett behov av hjälp så är vi beredda att stötta dem. I dagsläget har de inte sagt att de har det behovet, utan man tror på olika sätt att man kommer klara av det, säger Jarl Samuelsson.

Fakta om rapporten "Tempen på bussbranchen 2018 - Västra Götalands länd"

• 1395 bussförare behöver rekryteras under 2018-2020 i Västra Götalands län. Samtidigt behövs 61 mekaniker och 9 trafikledare rekryteras under samma period.

• Samtidigt som behovet av bussförare ökar, uppger 42 % av företagen med rekryteringsbehov i Västra Götalands län att de har haft svårt att rekrytera bussförare senaste året.

• Det råder brist på kvinnor i bussbranschen. 13 procent av de anställda bussförarna i Västra Götalands län är kvinnor.

• 26 procent av bussförarna i Västra Götalands län är över 60 år.

• I Västra Götalands län förväntas 486 bussförare gå i pension under 2018–2020.

Källa: Transportföretagen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.