Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
160618-storbritbrexitkampanj-292845_se.gp_0.jpg
Kommer Adeles nästa låt att handla om brexit?

Vill nå unga med "brexit and chill"

Kan Justin Bieber, Game of Thrones och Adele få unga britter att rösta i folkomröstningen om landets EU-medlemskap? Det hoppas i alla fall skaparna av Instagramkontot "Brexit and chill" som vill göra den angelägna politiska frågan "mindre tråkig".

Reklamstudenterna Teresa Guggenberger, 24, och Alexandra Seidl, 23, tyckte att det var konstigt att unga britter inte verkade särskilt engagerade i folkomröstningen, som ibland beskrivs som den viktigaste omröstningen som en brittisk medborgare kommer att göra under sin livstid.

Den tysk-österrikiska reklamduon får inte själva rösta den 23 juni, men blev förvånade när deras vänner och kollegor i samma ålder inte hade bestämt sig än.

Roligare debatt

- De känner sig som européer och tycker att Europa är en bra sak, men samtidigt har invandringsfrågan gjort att många är nära att övertygas om att rösta för att lämna, säger Teresa Guggenberger.

Syftet med kampanjen är framför allt att väcka diskussion om EU-medlemskapet och göra det mer intressant. Den pågående debatten har till stor del dominerats av äldre vita män, trots att det är den yngre generationen som kommer att få leva längst med konsekvenserna av beslutet.

Bland illustrationerna finns artisten Justin Bieber som uppmanar väljare att registrera sig för att rösta, och frågan kring om huruvida det är värt att rösta för ett EU-utträde, så kallat brexit, bara för att få höra Adeles nästa göra-slut-ballad.

- Vi ville göra något kul, och inte övertyga någon om att stanna eller lämna. För unga kan det fungera som ett litet andrum i den väldigt seriösa och tunga debatten kring folkomröstningen, säger Guggenberger.

"Brexit schmexit"

Namnet på kampanjen är inspirerat av uttrycket "Netflix and chill", en omskrivning för att ha sex, vilket också använts i en tweet från en av de största kampanjerna för att lämna EU. Enligt Guggenberg handlar det om ett sammanträffande, det var först när de gjort de första bilderna som de fick reda på namnkrocken.

- Först hade vi "brexit schmexit" som arbetsnamn, men det är inte så slagkraftigt. Sedan kom vi på "brexit and chill". Det kanske låter som om vi är på lämna-sidan, men vi vill bara få folk att reagera och sedan kommer de att märka att vi är varken eller.

- Får vi bara en person att gå och rösta så är vi nöjda.

Fakta: Omröstningen

Den 23 juni folkomröstar britterna om huruvida landet ska stanna kvar i EU (bremain) eller om landet ska lämna EU (brexit). Frågan som kommer att ställas till de röstberättigade väljarna över 18 år lyder: "Bör Storbritannien förbli medlem i Europeiska unionen eller lämna Europeiska unionen?".

Vallokalerna har öppet mellan 7 och 22, lokal tid. Valkommissionen har uppskattat att resultatet kommer att tillkännages runt "frukosttid" den 24 juni, alltså på midsommarafton.

Många unga britter är för ett medlemskap i EU medan äldre väljare tenderar att vara mer euroskeptiska.

Mest läst