Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Elfenbenskustens ekonomiska huvudstad Abidjan är en av de snabbast växande städerna i Afrika. Landets regering satsar mycket på infrastruktur för att hantera stadens ökande befolkning.

Urbanisering får Abidjan att åka kollektivt

Fattigdomen på landsbygden får många ivorianer att söka sig till storstäderna. Men med urbaniseringen kommer stora infrastrukturutmaningar, något som Elfenbenskusten försöker få bukt med – kanske med hjälp av svenska bussar.

Skyskraporna tornar upp sig över det som ibland liknas vid Västafrikas Manhattan – affärsdistriktet i Elfenbenskustens ekonomiska hjärta Abidjan. Med lyxiga gallerior och spegelblanka fasader är staden sinnebilden för ekonomisk stabilitet, landets tillväxt har snittat på åtta–nio procent de senaste åren.

Hit lockas många, inte minst unga, ivorianer med hopp om ett bättre liv. Om drygt tre decennier väntas Abidjans befolkning uppgå till omkring tio miljoner människor, att jämföra med dagens över fyra miljoner.

Den snabba urbaniseringen innebär möjligheter – men också en rad utmaningar som inbegriper allt från arbetslöshet till oändliga trafikstockningar och negativ påverkan på miljön.

- Att abidjanerna kan ta sig runt är en nyckelfråga för oss. Utan en fungerande infrastruktur går det inte att förflytta sig, att ta sig till sitt arbete eller ta del av de servicetjänster som erbjuds, säger Amédé Koffi Kouako, minister för ekonomisk infrastruktur, till TT:s utsända i Abidjan.

Kaotiskt och förorenat

Under ledning av president Alassane Ouattara har Elfenbenskusten gjort stora investeringar i motorvägar och broar. På bara några år har Abidjan förvandlats till en stad som signalerar att den är öppen för affärer med omvärlden. Men åratal av kris och inbördeskrig har satt stora spår i vägnätet, vilket trots ansträngningarna blir tydligt bortom de hastigt asfalterade vägarna kring det lyxhotell som nyligen huserade afrikanska och europeiska ledare från över 80 länder.

Avgaserna ligger grå och kvävande över den bilburna staden. Och den som har bråttom gör kanske bäst i att helt undvika att ge sig ut i den kaotiska rusningstrafiken.

- Med bilar blir det snabbt trängsel och luftföroreningar. Därför vill den ivorianska regeringen satsa mer på kollektivtrafik, säger Amédé Koffi Kouako.

Ett steg på vägen är det franskfinansierade tunnelbaneprojekt som Frankrikes president Emmanuel Macron passade på att inviga när han befann sig i Abidjan för att närvara vid toppmötet mellan EU och AU. Men Sverige vill också vara med på ett hörn när mångmiljonstaden blickar in i framtiden.

Svenska bussar

Med draghjälp från statsminister Stefan Löfven (S) önskar Scania inom kort få till en överenskommelse för att i ett första steg kunna sälja 500 bussar till ivorianerna.

- Mer långsiktigt vill vi titta på hela transportsystemet och modernisera det så att fler människor väljer att åka buss i stället för bil, säger Karin Rådström, chef för Buses and Coaches på Scania.

Sidi Tiémoko Toure, minister med ansvar för ungdomsjobb, hoppas i sin tur på att en affär med den svenska buss- och lastbilstillverkaren skulle innebära fler arbetstillfällen i Elfenbenskusten.

- Vi har en stor utmaning framför oss, och det är hur vi ska kunna skapa jobb för våra unga, säger han.