Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mediejätten Youtubes åtgärder möter skarpa reaktioner från ryskt håll. Arkivbild.
Mediejätten Youtubes åtgärder möter skarpa reaktioner från ryskt håll. Arkivbild. Bild: Danny Moloshok/AP/TT

Upptrappat nätkrig: Ryssland hotar Youtube

Ryssland kan komma att helt eller delvis blockera åtkomsten till Youtube, hotar landets kommunikationsmyndighet Roskomnadzor.
Varningen är en del i dragkampen mellan nätjättar, EU och Ryssland kring kontrollen över vad som ska få spridas på internet.

Utspelet kommer efter det att Youtube under tisdagen stängde av två tyskspråkiga kanaler – RT DE och Der Fehlende Part – som drivs av det Kremlfinansierade mediebolaget RT. Enligt Youtube har kanalerna brutit mot företagets regler kring desinformation om covid-19.

Inledningsvis stängdes en av kanalerna av tillfälligt. Då försökte RT runda detta, genom att lägga ut innehållet i den andra, vilket fick till följd att båda kanalerna ströps helt av Youtube.

Inte bara RT har stoppats. Under pandemin har Youtube tagit bort en miljon inlägg med desinformation och falska påståenden om covid-19. Av dessa har omkring 130 000 handlat om vaccin.

"Youtubes beslut"

Roskomnadzor uppgav under onsdagen att man kontaktat Google, som äger Youtube, och krävt att restriktionerna mot kanalerna tas bort så fort som möjligt. Om så inte sker hotar man från ryskt håll, utöver ett Youtube-stopp, även med att överväga åtgärder mot tyska medier.

Ryssland anklagar Youtube för "ett medialt angrepp som saknar motstycke" och "censur", och hävdar att agerandet sannolikt skett med hjälp av tyska myndigheter.

Att så skulle vara fallet dementeras från tyskt håll.

– Det är Youtubes beslut, som fattats baserat på Youtubes egna regler, det är inte en åtgärd som vidtagits av tyska regeringen, säger en talesperson.

Populär Navalnyj

Den ryska regimen har sedan en tid varit inbegripen i ett slags informationskrig där utländska nätjättar dragits in. När bland andra Facebook, Google och Twitter vägrat stoppa oppositionella inlägg i Ryssland har de dömts till böter och, i Twitters fall, strypt bandbredd. Bland annat regimkritikern Aleksej Navalnyjs material är mycket populärt i Ryssland, och även om myndigheter försöker ta bort det är det fortfarande tillgängligt via utländska plattformar.

Samtidigt har EU satt press på nätjättarna att arbeta hårdare i kampen mot desinformationskampanjer i västvärlden, där Ryssland ofta pekas ut som en viktig aktör.

Fakta: RT

RT grundades av det ryska makthögkvarteret Kreml 2005, då under namnet Russia Today. Under åren har RT expanderat och har i dag både sändningar och sajter på bland annat engelska, franska, spanska och arabiska.

Tyskspråkiga RT har hittills endast kunnat sända online, då bolaget inte getts tillstånd för mark- eller satellitsändningar.

RT har varit inblandat i kontroverser i flera länder och har förbjudits på flera håll, bland annat i tidigare Sovjetrepubliker som Litauen och Lettland.

Källa: AFP