Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Staden Kisantu i västra Kongo-Kinshasa.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tankbil exploderade i Kongo – minst 60 döda

Minst 60 personer har omkommit i en brand i samband med en trafikolycka med en tankbil i Kongo-Kinshasa. Ytterligare flera tiotal människor har skadats.

Olyckan inträffade på motorvägen mellan huvudstaden Kinshasa och hamnstaden Matadi, i höjd med staden Kisantu, som ligger omkring tolv mil väster om Kinshasa. Tankbilen var lastad med olja och krockade med en buss, enligt källor till den lokala nyhetssajten Digital Congo.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

53 personer har bekräftats omkomna på olycksplatsen och sju personer har avlidit på sjukhus. Ytterligare ett stort antal personer är skadade, många med andra gradens brännskador, enligt lokala myndigheter.

- Vi försöker hjälpa dem, vi försöker rehydrera dem, men tyvärr är det en del av dem som håller på att dö, säger en läkare vid ett sjukhus i området till AFP.

Samlar läckande bensin

Bilder som publiceras i lokala medier visar hur den utbrända tankbilen vält och lagt sig på sidan på en grusväg. Andra bilder visar kraftig rök som stiger från vraket efter olyckan. Enligt FN-radiostationen Okapi spred sig branden snabbt till omkringliggande byggnader, som slukades av lågorna.

Vittnen på plats berättar hur boende i närområdet skyndade sig till olycksplatsen med behållare för att ta vara på läckande bensin, skriver nyhetsbyrån AP på Twitter.

Landets vice premiärminister José Makila leder en delegation som lämnat huvudstaden Kinshasa för att ta sig till olycksplatsen, rapporterar den kongolesiska nyhetssajten Actualité.

Vägarna i det centralafrikanska landet är ökända för sitt undermåliga skick efter år av krig och bristande underhåll. Sommaren 2010 dödades närmare 300 människor när en oljetankbil välte och exploderade i provinsen Syd-Kivu.

Att man hör om en tankbilsolycka i Sverige, eller till och med Europa, är mer ovanligt. Men det betyder inte att det inte skulle kunna ske även här.

Svenska vägars konstruktion

- Vi har klarat oss utan den här typen av olyckor länge, men man kan aldrig säga aldrig, det skulle säkert kunna hända vid något tillfälle, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.

De bestämmelser som finns kring hur tankbilar får köra i kombination med hur de svenska vägarna är konstruerade bidrar dock till att transporterna av lättantändligt gods blir säkrare, enligt Bengt Olsson.

- I Stockholm har man exempelvis valt att lägga bränsle på tåg eller ha pipelines i stället för att köra genom staden. Överlag försöker man undvika att köra tankbilar inne i storstäder.

- Dessutom är alla motorvägar mötesfria och åtskilda av någon typ av mittkonstruktion, ofta räcken, vilket minskar risken för en kollision i hög fart.