För första gången bygger en hotellkedja ett lyxhotell som ska flyta på vatten. The Ritz-Carlton har beställt en 190 meter lång kryssningsyacht – men det finns redan planer på fler. Den första av dem, Evrima, ska ta sin premiärtur i juni 2020.
Men det är inte en resa för vem som helst. Det är en vistelse för de som har mycket pengar och gillar lyx.
– Det vänder sig till de som inte har råd, eller har lust, att köpa en yacht eller åka med ett kryssningsfartyg med tusentals gäster, säger Daniel Nerhagen, yacht director och projektledare på Tillberg Design of Sweden som ligger bakom lyxbygget.

Bubbelpool på terrassen
Ombord finns det 149 stycken sviter och sex olika boenden att välja mellan, alla med en egen terrass – den största sviten är på drygt 100 kvadratmeter med en terrass på 55 kvadratmeter. Den sviten har också två badrum, en walk-in-closet, bubbelpool på terrassen, välkomstchampagne, kaffemaskin, vardagsrum och matplats.
Den lilla sviten är på 65 kvadratmeter har en terrass på sju kvadratmeter.
På yachten kommer det nästan att finnas en personal per gäst. 246 besättningsmedlemmar ska ta hand om 298 gästerna ombord.
Förutom de stora lyxiga sviterna, finns flera vardagsrum och lounger både inne och ute. Det finns spa, gym, pool, ett flertal restauranger och barer. Betalar man extra finns möjlighet till olika skönhetsbehandlingar och ombord finns också en butik av det mer exklusiva slaget.

Men smakar det så kostar det.
Premiärturen den 14 juni nästa år, som går mellan Barcelona och Palma, kostar upp till 135 000 kronor per person för en vecka. Priserna varierar från resmål och svit.
Svenskt företag ligger bakom inredningen
Bakom all inredning interiört och exteriört ligger det svenska företaget Tillberg design of Sweden från Höganäs. De har ritat allt från besättningens boenden till sviterna, restaurangerna, bar och spa.
Företaget är den största firman i världen på kryssningsdesign och har funnits sen 1964 och har drygt 125 anställda.
– Vi utvecklade konceptet med en investerare på spekulation, och när det presenterades för The Ritz-Carlton så tyckte de att det passade in i deras koncept med lyxiga hotell. Då då startades ett kryssningsrederi. Det är första gången det byggs en kryssningsyacht som kan köra in i mindre hamnar som i Nice, Monte Carlo och i The Great Lakes, säger Daniel Nerhagen.
Han berättar att hotellkedjans ledning har spenderat en hel del tid i Höganäs för att jobba med projektet, men det har varit väldigt lite justeringar från deras sida.
Vad kostade då själva fartyget att bygga? Ungefär fyra miljarder.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.