Långtradarchaufförer blockerar infarten till Cadiz i Spanien.
Långtradarchaufförer blockerar infarten till Cadiz i Spanien.

Spansk strejk mot oljepriset

ANNONS
|

Långtradarchaufförer stannade sina bilar vid midnatt natten till måndagen. 200 chaufförer blockerade gränsövergången vid den katalanska staden La Jonquera vid gränsen till Frankrike. De chaufförer som fortsatte färden förbi avspärrningarna fick sina bilar förstörda av stenkastande kolleger. Vindrutor krossades, däck skars sönder och elektriska kablar klipptes av.

Hundratals chaufförer utförde maskningsaktioner runt om i Spanien, bland annat i Madrid, Barcelona och Valencia. Och även vanliga bilister drabbades.

De strejkande lastbilschaufförerna har varnat för att oljeleveranser kan stanna av och att affärer och stormarknader kan bli utan varor.

Enligt spanska medier var leveranserna till grossister i går färre än vanligt och oroliga invånare har börjat hamstra.

ANNONS

Spanska fackförbund sade att många av deras anslutna förare är anställda på små och medelstora åkerier eller är egenföretagare - och att många av dem är på väg mot konkurs.

Den spanska regeringen förbereder någon form av hjälp - som snabba lån och flexibla kontrakt - för de branscher som är beroende av bränsle. Men enligt Spaniens näst största transportorganisation Fenadismer hade gårdagens samtal med regeringen inte lett någonstans.

- Det är vi som transporterar de varor som detta land behöver för att fortsätta fungera, sade chefen för Fenadismer, Julio Villascusa.

- Om vi stannar därför att vi inte har pengar att betala bränsle kommer landet att stanna, sade Villascusa.

Fick stöd från kollegor

Lastbilschaufförer i Storbritannien, Frankrike, Holland, Belgien och Bulgarien har i flera veckor protesterat mot de höga bränslepriserna.

De strejkande spanska åkarna fick i går stöd från kolleger i södra Frankrike, som genom sina aktioner stoppade delar av trafiken till Spanien. Samtidigt resulterade maskningsaktioner i milslånga köer runt flera städer i sydvästra Frankrike.

Portugisiska åkare blockerade på måndagen infarten till flera fabriker. En grupp hotade att stoppa för leveranser till turistregionen Algarve.

Samtidigt som långtradarchaufförerna i går startade sin strejk upphörde många fiskare i Frankrike en snart månadslång strejk mot de höga bränslepriserna - en gest i avvaktan på EU:s fiske- och jordbruksministrars möte i slutet av juni. Portugisiska fiskare gick också tillbaka till arbetet, medan kollegerna i Spanien, som har Europas största fiskeflotta, fortsatte sin strejk.

ANNONS

Fiskare sköt med pistol

Men fiskarna har också sagt att de inte kan fortsätta sina jobb om inte EU tillåter de nationella regeringarna att öka subventionerna genom både kontanta bidrag och lägre dieselpris. Och i förra veckan drabbade flera hundra demonstrerande fiskare samman med polis i Bryssel.

Att situationen är krisartad visade en fiskares reaktion i La Rochelle i västra Frankrike. Han låste in sig på ett hamnkontor, hotade ta livet av sig och avlossade flera pistolskott. Polisen avväpnade mannen, som enligt vittnen hade reagerat mot att några fiskebåtar avbrutit strejken.

Den största delen av bränslepriset i Europa är skatt, till skillnad från andra delar av världen. Och Frankrikes president Nicolas Sarkozy är inne på fiskarnas linje. Han vill blidka demonstranterna och sänka skatten på bränsle - men EU:s finansministrar anser inte att det är rätt väg att gå.

De menar att det skulle dränera ländernas skattekistor och i stället gynna oljeproducenterna som skulle få en signal om att de kan höja priserna.

Förra veckans rekordhöga råoljepris på över 139 dollar per fat har fått många att tänka på 1970-talets oljekris med internationella prishöjningar och risk för stagflation - en kombination av stigande priser och en stagnerande ekonomi.

ANNONS

Tillgång och efterfrågan, spekulation - och en svag dollar - spelar roll för oljepriset. Det finns analytiker som tror att priset kommer att öka och inom en snar framtid överstiga 200 dollar per fat. Andra bedömare ser oljepriset - efter en tillfällig uppgång - falla de närmaste åren.

Hotar jobb och tillväxt

I takt med att bränslet blir allt dyrare ökar risken för strejker och social oro också utanför Europa. Oljepriset driver upp inflationen och hotar både jobb och tillväxt. Protester och strejker mot höga bränslepriser har de senaste dagarna genomförts i Indien, Indonesien och Malaysia.

EU:s finansministrar vill diskutera frågan om stigande oljepris - tillsammans med ökade matpriser - på EU-toppmötet 19-20 juni. Och Luxemburgs premiärminister Jean-Claude Juncker, eurogruppens ordförande, anser att frågorna därefter bör lyftas upp på en global nivå och få svar av G8, världens största åtta ekonomier - USA, Kanada, Japan, Ryssland, Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien.

ANNONS