Fartyget Rizoni lämnar Odessas hamn med 26 000 ton spannmål under måndagsmorgonen. Bilden kommer från Ukrainas infrastrukturdepartement.
Fartyget Rizoni lämnar Odessas hamn med 26 000 ton spannmål under måndagsmorgonen. Bilden kommer från Ukrainas infrastrukturdepartement. Bild: Ukrainas infrastrukturdepartement/AP/TT

Zelenskyj: För tidigt att fira spannmålsexport

Det första fartyget med ukrainskt spannmål har lämnat hamnen i Odessa under måndagsmorgonen. "En lättnad för världen", enligt Ukrainas utrikesminister – men president Zelenskyj säger att det är för tidigt att fira.

ANNONS

"Fartyget Razoni har lämnat Odessas hamn och är på väg mot Libanon. Det väntas anlända i Istanbul den 2 augusti. Det kommer sedan att fortsätta sin resa efter att det inspekterats i Istanbul", meddelade Turkiets försvarsdepartement under morgonen.

Razoni är enligt FN lastat med över 26 000 ton spannmål, som ska fraktas till Libanon, som har drabbats av en ekonomisk kris som Världsbanken benämner som bland de värsta i modern tid.

"Lättnad för världen"

Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba kallar måndagen en dag av lättnad för världen.

"Speciellt för våra vänner i Mellanöstern, Asien och Afrika, då det första ukrainska spannmålet lämnar Odessa efter månader av rysk blockad", twittrar han.

ANNONS

Men landets president Volodymyr Zelenskyj säger det är för tidigt att fira.

– I dagsläget är det för tidigt att dra några slutsatser och göra några prognoser. Låt oss vänta och se hur avtalet fungerar och om säkerheten verkligen kommer att garanteras, säger presidenten i sitt dagliga videotal.

FN: Hopp för miljoner

Samtidigt välkomnas beskedet av såväl Ryssland som FN och EU.

– När det gäller det första fartygets avfärd är det mycket positivt. Ett bra tillfälle att testa effektiviteten i de mekanismer som blev överenskomna under samtalen i Istanbul, säger Kremls talesperson Dmitrij Peskov under måndagen.

FN:s generalsekreterare António Guterres säger i ett uttalande att fartyget "kommer lastat med två stora bristvaror: majs och hopp", och fortsätter:

"Hopp för miljoner människor över hela världen som är beroende av att Ukrainas hamnar fungerar".

16 fartyg väntar

Från EU-håll kommer också positiva reaktioner, om än mer avvaktande.

Peter Stano, EU-kommissionens talesperson i utrikesfrågor, säger att Razonis avfärd är ett bra första steg, men också att unionen förväntar sig att "hela avtalet ska bli verklighet och att den ukrainska exporten till fullo ska kunna återupptas".

Han syftar på överenskommelsen som både Ukraina och Ryssland skrev under med Turkiet och FN för över en vecka sedan och vilken slog fast att lastfartyg från tre hamnar – Odessa, Pivdennyj och Tjornomorsk – ska garanteras säker passage genom Svarta havet.

ANNONS

Ytterligare 16 fartyg väntar "på sin tur" att få lämna ukrainska hamnar, säger landets infrastrukturminister Oleksandr Kubrakov.

De ska enligt planerna lämna ukrainska hamnar genom så kallade säkra korridorer i linje med överenskommelsen, enligt Turkiet, som dock inte gett några detaljer.

Miljardintäkter till Ukraina

"I dag tar Ukraina, tillsammans med samarbetspartners, ytterligare ett steg mot att förebygga världshunger", skriver Kubrakov i ett uttalande och poängterar att leveransen även "kommer att ge minst en miljard dollar i valutaintäkter till ekonomin och en möjlighet för jordbrukssektorn att planera för nästa år."

Närmare 25 miljoner ton vete och andra spannmål har suttit fast i ukrainska hamnar, som blockeras av ryska stridsfartyg och minor som placerats ut av Kiev för att hindra en attack från havet.

Ukraina är i vanliga fall en av världens största exportörer av vete, majs och solrosolja, men exporten har i stort sett helt stått stilla sedan Ryssland invaderade Ukraina i februari.

En satellitbild visar fartyget Razoni i hamnen i Odessa under söndagen.
En satellitbild visar fartyget Razoni i hamnen i Odessa under söndagen. Bild: Planet Labs PBC/AP/TT

Fakta: Exportavtalet

Exporten ska ske genom tre ukrainska hamnar – Odessa, Pivdennyj och Tjornomorsk.

Ukraina ska lotsa lastfartygen till turkiska hamnar innan de kan fortsätta ut i världen.

Återvändande lastfartyg inspekteras av tjänstemän från FN, Turkiet, Ukraina och Ryssland för att säkra att de är tomma och inte transporterar vapen.

En gemensam central ska sättas upp i Istanbul för att övervaka och koordinera transporterna.

Fartyg och hamnar som används för transporterna ska fredas från fientliga attacker.

Rysk export av vete och gödningsmedel via Svarta havet ska underlättas.

Källa: The New York Times

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS