Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Oron stiger efter en ny attack mot civila oljefartyg, här norska Front Altair i Omanbukten. Bild: AP Photo/ISNA

Spänt läge efter nya fartygsattacker – EU manar till lugn

Två tankfartyg fattade eld efter kraftiga explosioner i Omanbukten. Besättningarna fick evakueras. Orsakerna till de nya incidenterna är inte bekräftade. Men spänningen stiger i konflikten mellan USA och Iran. EU manar till lugn.

Förra månaden utsattes fyra tankfartyg för sabotage i närheten av det strategiskt viktiga Hormuzsundet genom vilket en femtedel av världens olja passerar.

På torsdagen drabbades fartygstrafiken på nytt i området, i bukten mellan Förenade Arabemiraten och Iran. Bakgrunden är oklar men två oceangående tankfartyg skadades efter vad som beskrivs som attacker.

Precis som förra gången var ett av fartygen från Norge. Front Altair ägs av norske John Fredriksen och hans företag Frontline och är registrerat på Marshallöarna, enligt NRK.

Tankfartyget Front Altair är norskt och registrerat i Marshallöarna.. Bild: Patrick Vereecke

Taiwans statliga oljeraffinaderi CPC Corp hade chartrat fartyget. Bolagets talesman Wu I-fang uppger enligt BBC att det var lastat med 75 000 ton nafta (råbensin) och "misstänktes ha träffats av en torped". Andra obekräftade uppgifter talade om en möjlig minsprängning.

"Det var ett angrepp"

Nasser Selim, talesperson för Omans kustbevakning, bekräftade för norska Dagbladet att det var ett angrepp och att en explosion skett ombord på iranskt vatten.

De 23 ombordvarande besättningsmännen evakuerades, en med lindriga skador. De kommer enligt norska VG i huvudsak från Ryssland, Georgien och Filippinerna.

Ytterligare ett fartyg skickade signaler om sjönöd efter att ha fått ett hål i skrovet strax ovanför vattenytan. Japanska Kokuka Courageous är registrerat i Panama. Enligt operatören BSM Ship Management hade 21 besättningsmän räddats av ett passerande fartyg och befann sig i säkerhet. Tankern fraktade metanol och riskerade inte att sjunka, hette det.

Efter incidenterna i maj pekades Iran ut som ansvarigt både från amerikanskt och arabiskt håll. Den amerikanske presidenten Donald Trumps nationelle säkerhetsrådgivare John Bolton ansåg sig i flera uttalanden ha bevis.

Förenade Arabemiraten, Saudiarabien och Norge uttryckte sig mer försiktigt i en rapport och talade om att sabotagen troligen utfördes av en stat. Slutsatsen var att sprängladdningarna hade placerat ut av grodmän, men utan att ange varifrån de kom.

Bilden visar skador på oljetankern A. Michel som skadades efter en explosion utanför kusten i höjd med Fujairah i Förenade Arabemiraten förra månaden. . Bild: TT

Explosionerna inträffade nära hamnen i Förenade Arabemiraten. Skadorna var mindre då än på torsdagen, inga bränder uppstod och ingen behövde evakueras. I den meningen är det en upptrappning.

Iran har förnekat inblandning

Iran har tillbakavisat alla anklagelser, och på torsdagen skrev utrikesminister Javad Zarif på Twitter, i samband med att landet gästades av den japanske premiärministern Shinzo Abe:

"Suspekta är det minsta man kan kalla morgonens händelser."

USA anklagar Iran för att sponsra terrorism, har brutit kärnenergiavtalet med landet och utsätter regimen för hårda ekonomiska sanktioner. Nyligen sände Washington en hangarfartygsgrupp och strategiskt bombflyg till i regionen efter att ha varnat för att amerikanska intressen riskerar att utsättas för iranska attacker.

Saudiarabien är USA:s viktigaste allierade i konflikten och Irans dödsfiende. Länderna stöder olika sidor i det blodiga inbördeskriget i Jemen. Enligt SVT finns obekräftade uppgifter som tyder på att Huthirebellerna, som kämpar mot regeringen i kriget, ligger bakom attacker mot oljetrafiken för att sätta press på Saudiarabien.

EU fördömer attackerna.

– Regionen behöver inte mer instabilitet och spänningar. Därför uppmanar vi till återhållsamhet för att undvika en upptrappning, säger en talesperson för EU:s utrikeschef Federica Mogherini.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.