Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kontroller på grund av coronaviruset har lett till långa köer inom EU, bland annat vid gränsen mellan Rumänien och Ungern i Csanadpalota. Arkivfoto. Bild: Drone Media Studio/AP/TT
Kontroller på grund av coronaviruset har lett till långa köer inom EU, bland annat vid gränsen mellan Rumänien och Ungern i Csanadpalota. Arkivfoto. Bild: Drone Media Studio/AP/TT

Snabbare takt vid gränserna efter EU-kritik

Från arton timmars väntan i helgen, till fyra i måndags och nu ner mot två.
EU-kommissionens maningar om snabbare interna gränsövergångar verkar ta skruv. Fast fortfarande är oron stor över konsekvenserna.

En rad EU-länder har i rask takt infört diverse gränskontroller med anledning av coronaviruset.

Lika raskt har EU-kommissionen bönat och bett om lindringar – framför allt när det gäller viktiga transporter av läkemedel och medicinsk utrustning.

– Kampen mot viruset kommer att ta lång tid. Styrkan och medlen för att vinna den kommer att komma från vår inre marknad. Och just därför måste vi skydda den, talade kommissionsordförande Ursula von der Leyen i en videouppmaning i måndags.

– I helgen hade vi vissa gränsövergångar med fyra mil långa köer. Det ger en väntetid på 18 timmar. Det måste få ett slut, sade von der Leyen.

Max en kvart?

Maningen verkar ha fungerat.

– Läget har förbättrats jämfört med i går. Vi har inte längre väntetider på tre till fyra timmar, även om en till två timmar är vanliga, säger kommissionstalesmannen Stefan De Keersmaecker på en pressbriefing i Bryssel.

– Vi har fortfarande vissa flaskhalsar, särskilt vid gränsen mellan Ungern och Rumänien, säger talesmannen.

Även gränsövergångar mellan Slovenien och Kroatien samt Rumänien och Bulgarien nämns som fortsatt problematiska. Däremot uppges de långa köerna mellan Polen och Tyskland ha minskat avsevärt.

Helst vill dock EU-kommissionen komma en bra bit längre. Max 15 minuter tycker von der Leyen att det ska ta för lastbilarna att passera, även om det är coronakris.

Oro för chaufförer

Även EU-parlamentet oroas över gränshindren.

– Det är naturligtvis fullkomligt oacceptabelt att transporter av viktigt sjukvårdsmaterial kan bli stoppat i ett EU-medlemsland på väg till ett annat, konstaterar svenske ledamoten Johan Danielsson (S).

Han har tillsammans med tyske kollegan Ismail Ertug skrivit brev till EU:s transportkommissionär för att också påpeka det utsatta läget för lastbilschaufförerna. Många har svårt att hitta både mat och toaletter när normala serviceplatser längs vägarna har stängts. Samtidigt har köproblemen fått flera länder att tillåta undantag från reglerna om kör- och vilotider.

– Det är klart att det kanske behövs en viss flexibilitet så att man kan slutföra transporten även om man blivit stående länge vid en gräns. Men samtidigt så är ju de underliggande skälen till att vi har kör- och vilotider fortfarande giltiga: vi vill inte ha människor som är trötta och utmattade på vägarna, säger Johan Danielsson.

Wiktor Nummelin/TT

Med anledning av coronaviruset har 14 länder inom det annars kontroll- och passfria Schengen-samarbetet infört gränskontroller och restriktioner vid gränsen till andra Schengen-länder.

De 14 är EU-länderna Belgien, Danmark, Estland, Finland, Litauen, Polen, Portugal, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike, samt Schengen-länderna Norge och Schweiz.

Sedan tidigare har dessutom Frankrike och Sverige infört extrakontroller med hänvisning till säkerhetsläget.

19 länder – däribland Sverige – har samtidigt infört tillfälliga undantag från reglerna för lastbilschaufförernas kör- och vilotider.