Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Snöoväder skapar flygkaos - hundratals strandade i Köpenhamn

Hundratals resenärer befinner sig på Köpenhamns flygplats utan att veta om de kommer att få resa hem till Sverige eller bli kvar över natten. SAS ger ingen information, enligt flera personer. – Vi har väntat på information i timmar men det kommer ingen, säger Patrik Ström, som sitter fast på flygplatsen, till GP

Flera hundra resenärer sitter fast på flygplatsen i Köpenhamn utan att ha fått någon information alls från flygbolaget SAS gällande deras flyg till Sverige. Det har sedan klockan 19.00 snöat över flygplatsen och fram till klockan 21.00 fick resenärerna information om att avfärden flyttats fram. Men sedan dess har det varit tyst.

– Efter 21.00 har vi inte hört någonting, ingen vet någonting. På tavlorna står det bara att information ska komma men det kommer ingen, säger Patrik.

När GP pratar med SAS:s presschef Fredrik Henriksson säger han att förseningarna och de inställda flygen beror på det rådande snöoväder som befinner sig över Köpenhamn just nu. 

- Man avvisar planen innan start för att det är för mycket snö på vingarna och detta har såklart fått en kedjereaktion på flygplatsen, säger Henriksson.

Ingen information - stämningen är uppgiven

Stämningen på plats är uppgiven och köerna är långa. När GP pratar med Patrik har han befunnit sig på flygplatsen i 4 timmar. 

– Jag antar att det är snön och det är därför allt har havererat. Vi har stått i kö i över 1,5 timme för att komma fram för ombokning.

– Många har pratat om att kanske ta tåget i stället eller hyra bil men då är det ju problem med att få med bagaget, vi har ju mellanlandat här, säger Patrik.

Patrik Ström, 49, befinner sig i Köpenhamn efter en tjänsteresa i Bryssel. Han väntar på att få komma hem till Göteborg. När man går in på SAS:s hemsida vid 23-tiden för att leta efter trafikinformation möts man av texten: "Trafiken går som vanligt, välkomna ombord!"

"Information ska komma via mail och sms"

Det ska, utöver Patrik och de andra resenärerna som är strandade på flygplatsen, finnas personer som sitter fast i stillastående flygplan.

- De som sitter fast i ett flygplan ska få löpande information från kaptenen. De som är fast i ankomsthallen ska få information från ankomstservice, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS.

Men resenärerna på plats säger att de inte får någon information alls?

- Just nu är det fullt fokus på att boka om flighterna och hitta boenden för de som inte kommer i väg. Vi ger information så snabbt det går men just nu försöker vi hitta lösningar. 

Hur kommer den informationen ges?

- Den ska komma genom de som arbetar i ankomsthallen eller via sms eller mejl.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.